Hoppa till huvudinnehållet

Kemikalieförteckning - pärm

Om du bara använder ett fåtal kemikalier i verksamheten är det ofta enklast att samla all information i en pärm. En bra pärm:

  • är lätt att hitta i
  • innehåller bara produkter som faktiskt används
  • har information om när den senast uppdaterades

Så kan du organisera pärmen:

  • en pärm för hela företaget – om alla säkerhetsdatablad får plats. Då bör det också framgå var varje produkt används
  • en pärm per avdelning, plats eller användningsområde
  • Ha gärna två exemplar av varje pärm – en vid arbetsplatsen och en på kontoret. Båda måste hållas uppdaterade.

Tips för innehållet i pärmen:

  • en förstasida som förklarar hur pärmen fungerar och när den senast uppdaterades.
  • säkerhetsdatablad sorterade i bokstavsordning efter produktnamn.
  • Ämnen som bildas i arbetet, som rök, damm eller dimma, bör också tas med.
  • Produkter som används tillfälligt behöver inte tas med.
  • Uppdatera pärmen regelbundet – ta bort gamla blad och lägg till nya, gärna direkt när nya produkter köps in.
  • Om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken, ska pärmen också visa hur mycket som används av miljö- och hälsofarliga ämnen.

 

Lagar och förordningar

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter, AFS 2023:10 Risker i arbetsmiljön,  finns krav på att de kemiska produkterna som finns och används på arbetsplatsen men också de kemiska ämnen som bildas i verksamheten ska förtecknas.

Verksamheter som är tillstånds- eller anmälningspliktiga enligt Miljöbalken, SFS 1998:808 ska ha en förteckning över hälso- eller miljöfarliga kemiska produkter och biokemiska organismer enligt SFS 1998:901, §7, Förordning om verksamhetsutövares egenkontroll.