Kemikalieförteckning - pärm
Om du bara använder ett fåtal kemikalier i verksamheten är det ofta enklast att samla all information i en pärm. En bra pärm:
- är lätt att hitta i
- innehåller bara produkter som faktiskt används
- har information om när den senast uppdaterades
Så kan du organisera pärmen:
- en pärm för hela företaget – om alla säkerhetsdatablad får plats. Då bör det också framgå var varje produkt används
- en pärm per avdelning, plats eller användningsområde
- Ha gärna två exemplar av varje pärm – en vid arbetsplatsen och en på kontoret. Båda måste hållas uppdaterade.
Tips för innehållet i pärmen:
- en förstasida som förklarar hur pärmen fungerar och när den senast uppdaterades.
- säkerhetsdatablad sorterade i bokstavsordning efter produktnamn.
- Ämnen som bildas i arbetet, som rök, damm eller dimma, bör också tas med.
- Produkter som används tillfälligt behöver inte tas med.
- Uppdatera pärmen regelbundet – ta bort gamla blad och lägg till nya, gärna direkt när nya produkter köps in.
- Om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöbalken, ska pärmen också visa hur mycket som används av miljö- och hälsofarliga ämnen.
Lagar och förordningar
I Arbetsmiljöverkets föreskrifter, AFS 2023:10 Risker i arbetsmiljön, finns krav på att de kemiska produkterna som finns och används på arbetsplatsen men också de kemiska ämnen som bildas i verksamheten ska förtecknas.
Verksamheter som är tillstånds- eller anmälningspliktiga enligt Miljöbalken, SFS 1998:808 ska ha en förteckning över hälso- eller miljöfarliga kemiska produkter och biokemiska organismer enligt SFS 1998:901, §7, Förordning om verksamhetsutövares egenkontroll.