Bild: Campaign Creator

Unga akademiker

Det får unga att våga ta chefsuppdrag

2019-10-21

Studenter och akademiker i början av karriären vill hellre bli specialister än chefer. Att göra skillnad på arbetsplatsen lockar mer än pengar när unga står inför valet att bli chefer, enligt en ny undersökning.

 

Webbfråga

Vad motiverar mest på jobbet?

  • Beröm 27%  
  • Lönehöjning 26%  
  • Kompetensutveckling 24%  
  • Att fokusera på det som går bra 16%  
  • Få åka på konferens 2%  
Totalt antalet röster: 295

Bildreportaget

Bråda dagar i cykelfabriken

2019-09-02

På hösten är det full fart i Sveriges största cykelfabrik. På Cycleurope i Varberg tillverkas omkring 100 000 cyklar om året och sedan tre år tillbaka är det stort fokus på elcyklar.

  • Ramar och gafflar ritas och konstrueras i Varberg men tillverkas på annan ort. Steg ett i produktionskedjan är att sprutlackera dem. Susanne Edlund har varit anställd i 40 år och jobbat på alla olika avdelningar. Torkställningarna är fulla av pastellrosa och ljusblå cykeldelar.

    Ramar och gafflar ritas och konstrueras i Varberg men tillverkas på annan ort. Steg ett i produktionskedjan är att sprutlackera dem. Susanne Edlund har varit anställd i 40 år och jobbat på alla olika avdelningar. Torkställningarna är fulla av pastellrosa och ljusblå cykeldelar.

    Bild: Linn Bergbrant

  • En trend man ser är att konsumenterna efterfrågar fler färger. Tidigare var elcyklar antingen vita, svarta eller grå. Nu finns de i alla möjliga färger. Andra trender är färre antal växlar på mountainbikes och sportigare cyklar liksom pendlarcyklar som kräver mindre underhåll.

    En trend man ser är att konsumenterna efterfrågar fler färger. Tidigare var elcyklar antingen vita, svarta eller grå. Nu finns de i alla möjliga färger. Andra trender är färre antal växlar på mountainbikes och sportigare cyklar liksom pendlarcyklar som kräver mindre underhåll.

    Bild: Linn Bergbrant

  • Säljkåren får se det nya sortimentet som de ska presentera för återförsäljarna. Det säljs något färre cyklar nu men de som säljs är ofta lite dyrare. Det är inte längre lika självklart att äga sin cykel och Cycleurope jobbar med lösningar för leasing av cykel via arbetsgivaren.

    Säljkåren får se det nya sortimentet som de ska presentera för återförsäljarna. Det säljs något färre cyklar nu men de som säljs är ofta lite dyrare. Det är inte längre lika självklart att äga sin cykel och Cycleurope jobbar med lösningar för leasing av cykel via arbetsgivaren.

    Bild: Linn Bergbrant

  • Margaretha Karlsson är försteman och lär upp ny personal. ”Sedan arbetet blivit mer automatiserat har det blivit färre arbetsskador. Nacke, axlar och handleder är utsatta men vi jobbar med mer rotation nu och ser till så att man inte står vid samma station för länge.”

    Margaretha Karlsson är försteman och lär upp ny personal. ”Sedan arbetet blivit mer automatiserat har det blivit färre arbetsskador. Nacke, axlar och handleder är utsatta men vi jobbar med mer rotation nu och ser till så att man inte står vid samma station för länge.”

    Bild: Linn Bergbrant

  • När det är stora serier av cyklar som ska lackas görs det alltid med hjälp av maskiner, men en lackerare är redo att för hand bättra på om det behövs. Bojana Vemic jobbar i den manuella lackeringsavdelningen. Här lackerar hon en cykel som specialbeställts av ett hotell.

    När det är stora serier av cyklar som ska lackas görs det alltid med hjälp av maskiner, men en lackerare är redo att för hand bättra på om det behövs. Bojana Vemic jobbar i den manuella lackeringsavdelningen. Här lackerar hon en cykel som specialbeställts av ett hotell.

    Bild: Linn Bergbrant

  • ”Elcykeln har gjort att många som inte cyklat innan nu kommer ut, i genomsnitt cyklar man oftare och längre om man har en elcykel”, säger marknadschefen Johanna Smedberg.

    ”Elcykeln har gjort att många som inte cyklat innan nu kommer ut, i genomsnitt cyklar man oftare och längre om man har en elcykel”, säger marknadschefen Johanna Smedberg.

    Bild: Linn Bergbrant

  • På produktutvecklingsavdelningen tar konstruktören Christer Almqvist fram ritningar till 2021 års cykelmodeller. Cykling under vinterhalvåret ökar vilket gör att man behöver tänka på andra saker när det gäller utveckling och konstruktion.

    På produktutvecklingsavdelningen tar konstruktören Christer Almqvist fram ritningar till 2021 års cykelmodeller. Cykling under vinterhalvåret ökar vilket gör att man behöver tänka på andra saker när det gäller utveckling och konstruktion.

    Bild: Linn Bergbrant

  • Alla dekaler sätts på för hand. Monark grundades av Birger Svensson som byggde sin första cykel 1908. På 1960-talet köpte Monarkgruppen Crescent och bildade ett bolag som köptes upp av Cycleurope. De båda märkena produceras under samma men har olika inriktningar och produktchefer.

    Alla dekaler sätts på för hand. Monark grundades av Birger Svensson som byggde sin första cykel 1908. På 1960-talet köpte Monarkgruppen Crescent och bildade ett bolag som köptes upp av Cycleurope. De båda märkena produceras under samma men har olika inriktningar och produktchefer.

    Bild: Linn Bergbrant

  • Qasim Hasi har jobbat med hjulbygge i tio år. De 36 ekrarna måste korsas på ett speciellt sätt för att få rätt spänning och stabilitet. Sedan kommer fälgband, slang och däck på. När hjulen är pumpade och kontrollerade transporteras de till lagret i väntan på montering.

    Qasim Hasi har jobbat med hjulbygge i tio år. De 36 ekrarna måste korsas på ett speciellt sätt för att få rätt spänning och stabilitet. Sedan kommer fälgband, slang och däck på. När hjulen är pumpade och kontrollerade transporteras de till lagret i väntan på montering.

    Bild: Linn Bergbrant

  • 9.	Victor Claesson är en av arbetsplatsens cirka 100 anställda. När det är mycket att göra, som nu på hösten, förstärks produktionen med personal från bemanningsföretag. För att undvika tunga lyft används en robotarm för att hjälpa till att vända cyklarna.

    9. Victor Claesson är en av arbetsplatsens cirka 100 anställda. När det är mycket att göra, som nu på hösten, förstärks produktionen med personal från bemanningsföretag. För att undvika tunga lyft används en robotarm för att hjälpa till att vända cyklarna.

    Bild: Linn Bergbrant

  • För tre år sedan togs beslutet att börja producera elcyklar i stor skala på hemmaplan. Varbergsfabriken gjordes till ett utvecklingscentra för elcyklar till den nordiska marknaden.

    För tre år sedan togs beslutet att börja producera elcyklar i stor skala på hemmaplan. Varbergsfabriken gjordes till ett utvecklingscentra för elcyklar till den nordiska marknaden.

    Bild: Linn Bergbrant

  • Det sista momentet innan cykeln är redo att skickas för leverans är att den ska testcyklas. Christoffer Wernersson kontrollerar de färdiga elcyklarna och hinner med att provcykla omkring 70 cyklar per dag. I dag är snart var fjärde såld cykel i Sverige en elcykel.

    Det sista momentet innan cykeln är redo att skickas för leverans är att den ska testcyklas. Christoffer Wernersson kontrollerar de färdiga elcyklarna och hinner med att provcykla omkring 70 cyklar per dag. I dag är snart var fjärde såld cykel i Sverige en elcykel.

    Bild: Linn Bergbrant