Sexuella trakasserier

Arbetsmiljön inom teater och film ska granskas

2019-04-24

Arbetsmiljön inom teater och film har varit en högaktuell fråga sedan metoo-uppropen. Snart gör Arbetsmiljöverket sin första större granskning av hur arbetsgivarna jobbar med att förebygga kränkningar.

Webbfråga

Vad skulle få dig att jobba längre än 65?

  • Roliga arbetsuppgifter 47%  
  • Trevliga kollegor 12%  
  • Hög lön 9%  
  • Inget! 32%  
Totalt antalet röster: 34

Bildreportage

Här växer nya Slussen fram

2019-04-02

Mitt i Stockholm pågår ett av Sveriges största byggen. Kraven på samordning och säkerhet är höga när dykare, kranförare, grundläggare, betongarbetare och många andra yrkesgrupper samsas med hundratusentals stockholmare på väg till jobbet varje dag.

  • Till en början var många stockholmare negativa till Slussen-projektet, men känslan på bygget nu är att det har vänt. De som jobbar möts ofta av beröm och nyfikenhet från förbipasserande.

    Till en början var många stockholmare negativa till Slussen-projektet, men känslan på bygget nu är att det har vänt. De som jobbar möts ofta av beröm och nyfikenhet från förbipasserande.

    Bild: Linus Meyer

  • Jens Juhlin tittar upp från det grumliga vattnet. Just nu håller han på att suga ur slam där det senare ska gjutas betong.  – Nere i vattnet är sikten så dålig att det inte ens går att se sin hand om man håller den framför ansiktet.

    Jens Juhlin tittar upp från det grumliga vattnet. Just nu håller han på att suga ur slam där det senare ska gjutas betong. – Nere i vattnet är sikten så dålig att det inte ens går att se sin hand om man håller den framför ansiktet.

    Bild: Linus Meyer

  • Jessica Hansson, 25 år, är tredje generationens kranförare.   – Morfar kör kran, pappa kör kran och min storebror kör kran. Så det blir en del prat om kranar när vi ses. Jag känner en enorm stolthet i att vara del av ett så viktigt bygge. Det är ju supercoolt att kunna berätta att man varit med och byggt nya Slussen, säger hon.

    Jessica Hansson, 25 år, är tredje generationens kranförare. – Morfar kör kran, pappa kör kran och min storebror kör kran. Så det blir en del prat om kranar när vi ses. Jag känner en enorm stolthet i att vara del av ett så viktigt bygge. Det är ju supercoolt att kunna berätta att man varit med och byggt nya Slussen, säger hon.

    Bild: Linus Meyer

  • Marzena Burzec-Burzynska tittar ut från sitt kontor som är beläget på en pråm vid Slussens sötvattensida. Hon är blockchef för grundläggning på Skanska och spindeln i nätet för all grundläggning i vattnet. Grundläggningen av nya Slussen är ett av de mest komplicerade och omfattande grundläggningsarbetena i Sverige.

    Marzena Burzec-Burzynska tittar ut från sitt kontor som är beläget på en pråm vid Slussens sötvattensida. Hon är blockchef för grundläggning på Skanska och spindeln i nätet för all grundläggning i vattnet. Grundläggningen av nya Slussen är ett av de mest komplicerade och omfattande grundläggningsarbetena i Sverige.

    Bild: Linus Meyer

  • Tungdykaren Serhat Özdemir på Sventab tillhör ett av totalt sju dykarlag. I varje dykarlag finns tre personer; en dyker, en står redo som räddningsdykare och en tredje hjälper till att klä på räddningsdykaren. Arbetet är kallt, inte helt riskfritt och fysiskt tungt – dräkten väger cirka 50 kilo.

    Tungdykaren Serhat Özdemir på Sventab tillhör ett av totalt sju dykarlag. I varje dykarlag finns tre personer; en dyker, en står redo som räddningsdykare och en tredje hjälper till att klä på räddningsdykaren. Arbetet är kallt, inte helt riskfritt och fysiskt tungt – dräkten väger cirka 50 kilo.

    Bild: Linus Meyer

  • Modell över nya Slussen kommer som enligt beräkningarna ska vara klar för invigning 2025. Detta är den femte slussen som byggs på just denna plats.

    Modell över nya Slussen kommer som enligt beräkningarna ska vara klar för invigning 2025. Detta är den femte slussen som byggs på just denna plats.

    Bild: Linus Meyer

  • Ola Lundberg arbetar som arbetsledare för produktionssupport på Skanska. Flaggorna på hjälmen visar vilka språk han pratar.   – Vi har arbetare från bland annat Vitryssland, Portugal, Ryssland, Polen, Rumänien, Australien, England och Sverige.

    Ola Lundberg arbetar som arbetsledare för produktionssupport på Skanska. Flaggorna på hjälmen visar vilka språk han pratar. – Vi har arbetare från bland annat Vitryssland, Portugal, Ryssland, Polen, Rumänien, Australien, England och Sverige.

    Bild: Linus Meyer

  • Borriggsförare Erik Johansson och Lennart Lindberg kämpar med att lösa ett mindre haveri på en av borriggarna som borrar ned de 32,3 centimeter tjocka rören minst en meter ner i berget.  Alla plattor och brofästen kommer att vila på. Det är ett tidsödande arbete. En påle tar ungefär en dag att får ned.

    Borriggsförare Erik Johansson och Lennart Lindberg kämpar med att lösa ett mindre haveri på en av borriggarna som borrar ned de 32,3 centimeter tjocka rören minst en meter ner i berget. Alla plattor och brofästen kommer att vila på. Det är ett tidsödande arbete. En påle tar ungefär en dag att får ned.

    Bild: Linus Meyer

  • Sprängaren Emil Parnestam på Implenia jobbar med att spränga ut de 270 000 kubikmeterna sten ur Katarinaberget för att göra plats åt den nya bussterminalen. På vissa ställen kommer bergrummet att vara lika högt som ett femvåningshus. Hela tiden får de anpassa sprängningens styrka för att inte störa de som bor i området och genom vibrationer skada de byggnader som finns ovanför.

    Sprängaren Emil Parnestam på Implenia jobbar med att spränga ut de 270 000 kubikmeterna sten ur Katarinaberget för att göra plats åt den nya bussterminalen. På vissa ställen kommer bergrummet att vara lika högt som ett femvåningshus. Hela tiden får de anpassa sprängningens styrka för att inte störa de som bor i området och genom vibrationer skada de byggnader som finns ovanför.

    Bild: Linus Meyer

  • – Det som är så speciellt med det här bygget är de enormt höga tekniska kraven och den mycket noggranna kontrollen. Den förra slussens grundläggning var väldigt bristfällig, nu gör vi om och rätt, säger Moa Asplind på Skanska som arbetar som projektingenjör inom grundläggning.

    – Det som är så speciellt med det här bygget är de enormt höga tekniska kraven och den mycket noggranna kontrollen. Den förra slussens grundläggning var väldigt bristfällig, nu gör vi om och rätt, säger Moa Asplind på Skanska som arbetar som projektingenjör inom grundläggning.

    Bild: Linus Meyer

  • – Det som är så speciellt med det här bygget är de enormt höga tekniska kraven och den mycket noggranna kontrollen. Den förra slussens grundläggning var väldigt bristfällig, nu gör vi om och rätt, säger Moa Asplind på Skanska som arbetar som projektingenjör inom grundläggning.

    – Det som är så speciellt med det här bygget är de enormt höga tekniska kraven och den mycket noggranna kontrollen. Den förra slussens grundläggning var väldigt bristfällig, nu gör vi om och rätt, säger Moa Asplind på Skanska som arbetar som projektingenjör inom grundläggning.

    Bild: Linus Meyer