Bild: Istock
Så slutar du ta jobbet så personligt
Publicerat 18 november 2024
Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
Att känna ett djupt engagemang för sitt arbete är inte så konstigt. Trots allt tillbringar vi en mycket stor del av våra liv på jobbet. Men högkänsliga personer och personer med prestationsbaserad självkänsla riskerar att övertolka olika situationer på jobbet vilket slukar energi och påverkar måendet onödigt negativt. I en artikel i den amerikanska tidskriften Harvard Business Review tipsar Melody Wilding, professor i beteendevetenskap, om hur man kan lära sig att bryta mönstret och sluta sätta likhetstecken mellan sina prestationer och sitt värde som människa.
- Surfa på vågen utan att låta dig dras ner När man tar något personligt tror hjärnan att den är under attack. Den tolkar situationen som kritik mot din kompetensen eller hot mot din ställning i gruppen. Du kan känna dig sårad, orolig eller till och med arg och du går kanske i försvarsställning. Men i stället för att låta känslorna styra dina handlingar kan du testa att bara notera hur du känner. Genom att bli uppmärksam på din reaktion men samtidigt separera dig från den, aktiverar du den del av hjärnan som används för logiskt tänkande. På så sätt skapar du utrymme för dig själv att agera mer konstruktivt.
- Överdriv inte din egen betydelse Om du inte fick gensvar för din idé på mötet eller tycker att din kollega har en kort ton i sitt mejl, försök då hitta alternativa förklaringar. Kanske förstod dina kollegor inte din idé fullt ut och den som hade en kort ton kanske haft en jobbig lämning på förskolan. Det hjälper dig att inte dra förhastade slutsatser baserat på dina antaganden. Och i stället för att grubbla över något du uppfattar som en sur kommentar kan du fråga på ett neutralt sätt; Jag kan ha missuppfattat dig, men du verkar ha funderingar kring detta. Jag värdesätter din input och vill gärna veta hur du tänker.
- Utmana dig själv I stället för att undvika situationer där du känner dig sårbar och som du blir stressad av, kan du försöka utsätta dig för dem i små doser. Då bygger du upp en slags immunitet på sikt. Det kan till exempel handla att be om feedback på något du gjort trots att du då riskerar att få förslag på förbättringar, eller att be om hjälp med något du inte fixar på egen hand.
- Finn mening i misslyckanden När ett projekt inte gått som du tänkt eller om en kund är missnöjd är det lätt att vända känslan av misslyckande inåt och börja tvivla på sin förmåga. Men det förhållningssättet är sällan konstruktivt. I stället för att fråga; varför händer detta mig? kan du testa att fråga; vad kan jag göra för att lösa situationen? Det gör att fokus skiftar från ett passivt till ett aktivt, problemlösande förhållningssätt. Fundera också på vad du kan lära av det som hänt. Om vi aldrig begår misstag kan vi ju inte heller stärka vår förmåga.
Marianne Zetterblom
Mer om Må bra
-
Självmedkänsla hjälper dig att hantera din stress
Stress • Genom att träna upp vår självmedkänsla kan vi lära oss att hantera stress på jobbet och både må och prestera bättre.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Stressad? Därför ska du inte hoppa över lunchen
Må bra • Nästan var fjärde yrkesverksam hoppar över lunchen minst en dag i veckan och de flesta gör det på grund av stress. Men enligt dietisten Maria Sitell leder det till att man får mindre gjort och presterar sämre.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så tar vi hjälp av AI på jobbet
Så gjorde vi • Arbetsliv har träffat fyra personer i helt olika branscher som berättar hur AI hjälper dem i deras verksamheter.
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.