Artiklar om Tips och råd
217 artiklar
-
Fem tips – jobba när alla andra är lediga
Må bra • Det är lätt att tappa motivationen om man jobbar på sommaren när de flesta är lediga. Men det finns knep för att göra det bästa av situationen.
-
Så gör vi riskbedömningar
Så gjorde vi • Vad som utgör en risk på jobbet ser väldigt olika ut beroende på verksamhet och vilka som arbetar där. Här berättar fyra företag i fyra olika branscher hur de jobbar med riskbedömning.
-
Första sommarjobbet påverkar ungas syn på arbetslivet
Unga • För att sommarjobbet ska bli en bra upplevelse finns det sådant som både sommarjobbare och arbetsgivare bör tänka på.
-
Förberedelse viktigt för att hantera hot och våld på jobbet
Hot och våld • Att vara väl förberedd och ha strategier för hur man ska hantera hotfulla situationer på jobbet ökar chanserna för ett bra utfall.
-
Skapa en plan för krissituationer
Så gör du • På varje arbetsplats behövs en krisgrupp och en plan för krissituationer. I planen ska det bland annat framgå vilken typ av kriser som kan uppstå hos er och vem som gör vad om något händer. Sju tips.
-
Sju enkla tips för att utvecklas på jobbet
Kompetens • Här kommer några tips på hur du kan ta kontroll över din kompetensutveckling.
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Fem tips för att motverka sexuella trakasserier
Så gör du • Sexuella trakasserier försvinner inte genom att skambelägga enskilda individer. Ofta behövs en genomlysning av hela företagskulturen där alla bidrar.
-
Skolor uppmanas skaffa rutiner för våldsamma händelser
Hot och våld • Efter attacken i Malmö där två lärare dödades säger Lärarförbundet att alla skolor behöver ha rutiner och en beredskap för händelser som denna.
-
Bli bättre på att hantera oro
Psykisk hälsa • I kristider behöver vi fortsätta göra saker vi mår bra av. Det är också viktigt att hitta sätt att hantera sin oro, enligt Kerstin Jeding som är aktuell med en bok om hur man kan göra för att orka i en svår tid.
-
Så lyckas ni med medarbetarsamtalet
Arbetsmiljöarbete • Var förberedd, välj en neutral plats och var nytänkande kring formen. Det är några av samtalsforskaren Lina Nyroos tips för att nå bäst resultat från medarbetarsamtalen.
-
Är du redo att bli en avatar?
Digitalisering • Tekniken för virtuella jobbmöten där man träffar sina kollegor som avatarer har blivit relativt billig och flera olika lösningar lanseras just nu. Enligt tech-gurun Bill Gates kommer vi om några år inte förstå hur vi klarade oss utan VR i arbetsmiljön.
-
Kallt på jobbet – så klarar du kylan
Så gjorde vi • Det finns inga regler som säger hur kallt det får vara på jobbet. Istället handlar det om att klä sig rätt och ta pauser. Här ger en förskolelärare, en liftvakt, en lagerarbetare och en expert sina bästa tips på hur man klarar arbete i kyla.
-
Få verksamheten att fungera trots hög sjukfrånvaro
Sjukfrånvaro • Nästan var tionde medarbetare är frånvarande på grund av sjukdom och VAB just nu, enligt statistik från Previa. Petra Lundberg, arbetsmiljöexpert och utbildare på Prevent, tipsar om hur man kan få verksamheten att fungera i tider av hög sjukfrånvaro.
-
Tips för genusmedvetet arbetsmiljöarbete
Så gör du • Både män och kvinnor vinner på en jämställd arbetsmiljö. Om genusglasögonen är på i det systematiska arbetsmiljöarbetet ökar både hälsan och trivseln liksom kvaliteten på det arbete som utförs.
-
Så kan du bryta domedags-skrollandet
Livsstil • Kollar du mobilen det första du gör när du vaknar, tillbringar du timmar med att skrolla sociala medier för att till slut somna med mobilen i sängen? Då är risken stor att du blivit en domedagsskrollare.
-
"Vissa behöver mer hjälp än andra"
Så gjorde vi • Att få en bra start på nya jobbet har stor betydelse för trivsel och hälsa. Här delar chefer, nyanställda och en expert med sig av sina bästa tips för att lyckas med introduktionen.
-
Så skapar ni bra hybridmöten
Hybridkontor • Hybridmöten kan upplevas exkluderande, oengagerade och göra det svårt för oss att prata om känsliga saker. Men med en god planering och medvetna val ökar chanserna för ett lyckat möte.
-
Digitala kommunikationskanaler skapar förvirring
Digitalisering • Slack, Teams, Skype och mejl. Ju fler plattformar vi har desto mer förvirrad riskerar kommunikationen att bli. Erica Dhawan, expert på teamarbete och digital kommunikation, tycker att det behövs riktlinjer för hur de olika kanalerna ska användas på arbetsplatsen.