Artiklar om Arbetsklimat
107 artiklar
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Får man ha mysbyxor på jobbet?
Arbetsklimat • Vett och etikett på jobbet är inte alltid enkelt. Annmarie Palm, specialist på bemötande och relationer på jobbet reder ut några olika dilemman.
-
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Arbetsklimat • Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
-
Så gör du din röst hörd på mötet
Möten • Att bli avbruten på möten drabbar ofta artiga personer eller de som inte tar så mycket plats i en grupp. Men det finns några knep att ta till.
-
Därför är det viktigt att förstå känslor på jobbet
Arbetsklimat • Genom att lära sig att förstå och hantera känslor blir det lättare att navigera på arbetsplatsen.
-
Emojis allt vanligare i jobbsammanhang
Arbetsklimat • För fem år sedan ansågs det olämpligt att använda emojis i jobbmejl. Nu känns ett meddelande utan en emoji bristfälligt. Men hur väljer man rätt?
-
Så bemöter du en rättshaverist
Arbetsklimat • En rättshaverist är svår att bemöta. Men det finns metoder som gör det enklare.
-
Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Arbetsklimat • Ohövlighet på jobbet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Ohjälpsamma kollegor skapar irritation
Arbetsklimat • Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är sådant vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning.
-
Lätt att överdriva orättvisa på jobbet
Arbetsklimat • När vi lyckas med något tar vi åt oss äran själva, men när vi misslyckas skyller vi på omständigheterna. Dessutom överskattar vi ofta hur orättvisa omständigheterna har varit om befordran vi sökt går till en kollega.
-
Havremjölk skapar dålig stämning på kontoret
Arbetsklimat • Havremjölk, disk och politik. Det är de vanligaste orsakerna till dålig stämning på jobbet, enligt etnologerna Jakob Löfgren och Katarzyna Herd som gjort en djupdykning i dålig stämning på svenska kontor.
-
Konsten som klipulver och pratstartare
Arbetsklimat • Den skapar diskussion, inspirerar och väcker känslor men kan också fungera som GPS-koordinator. Konsten på jobbet har många syften och är viktig, inte bara som utsmyckning.
-
Jobbgemenskap värderas lägre
Arbetsklimat • Knappt hälften av svenskarna anser att den sociala gemenskapen med kollegor inte är lika viktigt nu jämfört med före pandemin. Men vissa saknar den – i synnerhet yngre medarbetare. Det visar en ny studie.
-
Så skapar ni en kreativ arbetsmiljö
Kontor • Hur vi utformar våra fysiska arbetsmiljöer kan göra stor skillnad för vår kreativitet och välmående på jobbet. Inredaren Linnea Stark ger sina bästa tips för att lyckas.
-
Här är hunden välkommen till kontoret
Arbetsklimat • Telekomföretaget Tre har inrättat en hundzon på sitt huvudkontor vid Globen i Stockholm. Företaget vill underlätta för de medarbetare som skaffat "coronahund" när de jobbat hemifrån under pandemin och som nu är tillbaka på kontoret.