Artiklar om Ledarskap
169 artiklar
-
Ny bok ger tips till chefer om konflikthantering
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen kan orsaka dålig stämning, sämre arbetsprestationer och rentav ohälsa. Men rätt hanterad kan en konflikt i stället leda till utveckling av både arbetssätt och relationer.
-
Bra arbetsmiljö ger högre vinster
Arbetsmiljöarbete • En god arbetsmiljö är lönsamt för företag. Mellanstora företag med en bra arbetsplatskultur har mer än 400 procent högre vinstmarginal än jämförbara företag. Det visar en undersökning från organisationen Great Place to Work som certifierar företag världen över.
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Avlastande samtal bra efter svåra händelser
Kris • Krisstöd i form av avlastande samtal är ett sätt att göra en traumatisk händelse begriplig och sänka stressnivåerna.
-
"Vi rullar ut röda mattan för nyanställda"
Uppdrag • Jens Möllberg och hans kollegor på Hitachi Energy bygger förutsättningar för framtidens fossilfria samhälle.
-
Chefer behöver bli bättre på att lyssna
Chef • Chefer är bra på att prata och informera, men sämre på att lyssna. Det gör att de går miste om medarbetarnas engagemang, tankar och nya idéer.
-
Fler testar positivt för droger på jobbet
Alkohol och droger • Andelen positiva drogtester i arbetslivet ökar, men att som chef upptäcka drogbruk och veta hur man ska agera kan vara svårt. Utan tester är det nästan omöjligt.
-
Stress gör chefen sämre
Chef • Ett forskningsprojekt vid Umeå universitet visar att dålig arbetsmiljö kan ge ett destruktivt ledarskap.
-
Fler behöver hjälp att lösa konflikter
Arbetsmiljöarbete • Allt fler företag behöver hjälp med att lösa konflikter på arbetsplatsen, enligt Isabelle Wright, psykolog och organisationskonsult på företagshälsan Feelgood.
-
Så lyckas du i din nya roll som chef
Chef • Som ny chef gäller det att bygga relationer, skynda långsamt och visa nyfikenhet. Ledarskapsutvecklaren Anki Udd på Ledarna ger tips till nya chefer.
-
Bejaka din inre entreprenör
Kompetens • Vi lever i en snabbföränderlig värld och det ställer nya krav både på organisationer och medarbetare.
-
Tjänstemän ger högre betyg till chefen
Chef • Transportsektorn, tillverkningsindustrin och grossistbranschen. Inom dessa branscher finns de minst stöttande cheferna – enligt medarbetarna själva. Inom tjänstemannayrken som exempelvis IT får cheferna högre betyg.
-
Exitsamtal – lika självklart som introduktion
Kompetens • Det är inte bara viktigt att introducera nya medarbetare utan också att fånga upp synpunkter från medarbetare som slutar.
-
Så fungerar agilt arbetssätt
Kompetens • De flesta har hört talas om agilt arbetssätt men få vet vad det faktiskt innebär.
-
Hon vill få chefer att våga öppna sig
Chef • Hanna Wiik har varit högt uppsatt chef samtidigt som hon brottats med psykisk ohälsa. Nu vill hon få fler chefer att våga vara öppna med hur de mår.
-
” Jag försöker peppa andra unga att bli chefer”
Uppdrag • Hon fick sitt första chefsjobb på Ikea som 22-åring och utsågs 2020 till årets unga ledande kvinna i Jönköpings län.
-
Därför är chefer kluvna till distansarbete
Distansarbete • Chefer har en kluven inställning till distansarbete. Många tycker det är svårt att hålla koll på hur medarbetarna mår.
-
Ledarstilen som får medarbetarna att prestera bäst
Chef • Att vara visionär, motivera sina medarbetare och visa omtanke. Så kallat transformativt ledarskap kan få medarbetarna att må och prestera bättre på jobbet.
-
Konsten att inte överstyra på jobbet
Kompetens • Överstyrning innebär att man försöker lösa problem utan att ha en helhetsbild.
-
Digital arbetsmiljö prioriteras inte
Digitalisering • 45 procent av landets chefer anser att det är IT-avdelningen och inte HR eller ledningsgruppen som ansvarar för att den digitala arbetsmiljön är bra. Det visar en ny undersökning.