Bild: Skapad med hjälp av AI
Information och stöd viktigt vid varsel
Publicerat 25 september 2024
När ett företag varslar om uppsägningar måste chefer ofta både hantera sina medarbetares oro och sin egen. Men det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt både för de som riskerar att bli av med jobbet och de som blir kvar på arbetsplatsen.
Att riskera uppsägning skapar förstås oro och det kan påverka hela arbetsplatsen, också de som inte är direkt berörda. Därför är det viktigt att arbeta med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön i de här situationerna.
Planera för hur de som blir uppsagda ska stöttas, men också de som får stanna behöver information
– Det är viktigt att identifiera och bedöma vilka risker som kan uppstå och vilka åtgärder som behöver vidtas. Planera för hur de som blir uppsagda ska stöttas men också de som får stanna behöver information, säger Kerstin Waldenström, sakkunnig i organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor på Arbetsmiljöverket.
När ett varsel läggs är det inte klart vilka som kommer att få sluta och hur många som berörs i slutändan. I det skedet är det bra att vara så öppen och transparent som det går.
Finns risk för konflikter
– Involvera både skyddsombud och arbetstagare när det gäller att identifiera risker som kan finnas både under processen och efter. Vilka risker finns för olika grupper på arbetsplatsen? Och vilka åtgärder behövs för att minimera dem
Utöver oro och stress finns risk för konflikter och i värsta fall mobbning. Det kan också finnas risk för oklarheter kring arbetsfördelning och ökad arbetsbelastning för de som inte blir uppsagda.
En viktig del är att stötta chefer och arbetsledare så att de kan möta reaktioner från medarbetare och förebygga konflikter. Att behöva säga upp en medarbetar kan vara en psykiskt krävande uppgift där man också behöver extra stöd.
Men även den som blir uppsagd behöver både information och stöttning.
– En uppsägning får inte upplevas som en kränkning. Det är viktigt att informera varför någon blir uppsagd.
Det kan vara bra att ta hjälp av företagshälsovården i den här situationen. De kan bland annat kan utbilda chefer och arbetsledare i krishantering, ge stöd i hur man hanterar medarbetare som mår dåligt och ordna samtalsgrupper.
Inför varsel och uppsägningar
- Tänk på att både de som riskerar uppsägning och de som blir kvar behöver stöd.
- Ta reda på hur varslet påverkar olika avdelningar och gör en plan för att minimera eventuella risker.
- Involvera skyddsombud och arbetstagare för att upptäcka risker.
- Glöm inte att stötta chefer och arbetsledare så att de kan ta hand om de reaktioner som kommer och förebygga konflikter.
- Ta hjälp av företagshälsovården. De kan utbilda chefer och ge stöd i hur man tar hand om medarbetare som mår dåligt.
Källa: Fakta kring varselläget är hämtat från webbplatsen Ekonomifakta som är en del av Svenskt Näringsliv. Det finns mer att läsa i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Reds anm: Artikeln är en återpublicering från november 2022
Anita Gullberg
Mer om Chef
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
-
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Chef • Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra
-
Stora vinster att utbilda chefer i psykisk ohälsa
Psykisk hälsa • Företag som utbildar mellanchefer i psykisk ohälsa kan spara miljonbelopp i minskad sjukfrånvaro.