Medicinska kontroller
För vissa kemiska ämnen krävs att arbetsgivaren anordnar medicinska kontroller för att undersöka om det är lämpligt att arbetstagaren hanterar det kemiska ämnet. Vissa personer kan ha underliggande sjukdomar eller nedsatt hälsotillstånd som gör att de inte ska hantera dessa ämnen.
Hur ofta ska de medicinska kontrollerna göras?
Medicinska kontroller och tjänstbarhetsbedömning (när ett sådant intyg krävs) ska göras:
- innan arbete med ämnet påbörjar
- därefter enligt intervall som anges för respektive ämne.
Tjänstbarhetsintyg
Vissa ämnen kräver att den medicinska kontrollen ska innefatta bedömning om tjänstbarhetsintyg. Om den som utför bedömningen kommer fram till att man inte kan utfärda ett tjänstbarhetsintyg får personen inte arbeta med det ämnet.
Måste man delta?
Arbetsgivare måste erbjuda medicinska kontroller men det är frivilligt för arbetstagare att delta. Om en arbetstagare tackar nej till att delta och den medicinska kontrollen innefattar bedömning om tjänstbarhetsintyg får den arbetstagaren inte arbeta med det ämnet. Om det inte ingår bedömning om tjänstbarhetsintyg finns inget strikt förbud mot att arbeta med ämnet om man tackar nej till att delta i den medicinska kontrollen. Arbetsgivare måste i sådana fall göra en bedömning om det är lämpligt att låta en arbetstagare hantera ämnet utan att ha genomgått medicinsk kontroll.
Vem kan hjälpa oss?
Kontakta företagshälsovården när det gäller medicinska kontroller. De vet vad som ska ingå och när det krävs kontroller. De vet också när man kan få dispens från kontrollerna.
Dokumentationskrav
Uppgifter om att de medicinska kontrollerna har anordnats ska sparas i minst 5 år. Detta krav kan uppfyllas exempelvis genom att spara beställningsblanketterna. Uppgifter om tjänstbarhetsintyg ska sparas i minst 10 år. Arbetsgivaren ska kunna visa upp arbetstagarens giltiga tjänstbarhetsintyg för Arbetsmiljöverket i original, som kopia eller i elektronisk form.
Vilka uppgifter ska registret innehålla?
Det ska föras register över de medicinska kontrollerna. Det kan företagshälsovården göra, på uppdrag av arbetsgivaren. Registret ska innehålla
- namn på arbetstagaren
- vilket ämne som föranlett den medicinska kontrollen
- under vilken tid arbetstagaren arbetat med ämnet
- resultat av medicinsk kontroll
- om den anställde kan (fortsätta) arbeta med ämnet, så kallad tjänstbarhetsbedömning.
Vilka ämnen omfattas av kraven?
De ämnen som kräver medicinska kontroller:
Ämne | Medicinsk kontroll | Tjänstbarhets-intyg |
Bly | ja | ja |
Kadmium | ja | ja |
Kvicksilver | ja | ja |
Damm av asbest | ja | ja |
Damm av eldfasta keramiska fibrer, specialfibrer eller kristallina fibrer | ja | ja |
Damm av kvarts | ja | ja |
Diisocyanater | ja | ja |
Diisocyanater allergiframkallande vid inandning | ja | ja |
Diisocyanater som bildas vid termisk nedbrytning | ja | ja |
Organiska syraanhydrider allergiframkallande vid inandning | ja | ja |
etyl-2-cyanoakrylat eller metyl-2-cyanoakrylat* | ja | ja |
Akrylater allergiframkallande | ja | nej |
Epoxiplastkomponenter allergiframkallande | ja | nej |
Formaldehydhartser allergiframkallande | ja | nej |
*Kraven gäller om arbetet sammanlagt pågår mer än 30 minuter per vecka
Det finns sanktionsavgifter för arbetsgivare som sysselsätter arbetstagare i arbete med ämnen som kräver tjänstbarhetsintyg utan att arbetstagaren har genomgått detta och fått godkända intyg och värden. Sanktionsavgifterna är mellan 15 000 och 150 000 kronor.