Hoppa till huvudinnehållet
Välkommen till vår ombyggda webb!

Tänk på att använda sökfältet om du inte hittar rätt, och kontakta oss gärna om du saknar något. Kontakta Prevent

Jobbsnackisar

I jobbsnackisarna ger stress- och arbetsmiljöforskaren Dan Hasson och Cecilia Berlin, docent i produktionsergonomi, lättsamma fakta om viktiga ämnen. Jobbsnackisarna är ett bra sätt att få igång ett samtal om arbetsmiljön. Titta på filmerna och prata vidare om hur ni har det hos er!

Cecilia förklarar: Att varva vant och ovant

När vi utför en arbetsuppgift som vi är ovana vid, är det krävande för hjärnan att fatta beslut om hur den ska utföras. Om vi däremot gör något vi är vana vid, känns det nästan som om det går per automatik

Cecilia förklarar: Den mänskliga faktorn

Tänk på att om olyckan är framme är det viktigt att se över helheten; människa, teknik och organisation snarare än att leta efter en syndabock.

Cecilia förklarar: Fokusera mera

Det är lätt att förlora uppmärksamheten på arbetet när tekniken runtomkring dig piper och blinkar. Att lyckas stänga av det som stör men behålla det du behöver är en utmaning.

Cecilia förklarar: Att lära sig nya saker

Att lära sig nya saker är en process där vi flyttar över något från korttidsminnet till långtidsminnet. Det finns olika strategier för att lära nytt.

Cecilia förklarar: Multitasking

Att göra flera saker samtidigt, är det effektivt? Knappast, enligt forskaren Cecilia Berlin. Här förklarar hon vad som händer när vi multitaskar och vad vi har att vinna på fokus i arbetet.

Dan förklarar: Stressmuskeln

Visste du att det faktiskt är livsviktigt att stressa – fast lagom och regelbundet. Och se till att varva med tillräckligt med den form av återhämtning som passar just dig.

Dan förklarar: Maxa lagom

Att göra sitt bästa kräver att du emellanåt inte gör någonting alls. Varvar ner. Gör ingenting. Att göra ingenting är inte så lätt. Dan förklarar hur metoden "tung tunga" hjälper dig att slappna av.

Dan förklarar: Önskemål eller mål

Dan förklarar skillnaden mellan mål och önskemål och varför det är viktigt att träna på att fokusera på belöning istället för hot.

Dan förklarar: Ordet som hindrar dig

Ordet inte hindrar oss mer än vad vi kanske tror. Så genom att fokusera på vad vi vill uppnå istället för vad vi vill undvika ökar chansen att vi når våra mål.

Dan förklarar: Orka hela dagen

Hjärnan orkar normalt sett vara aktiv 1,5-2 timmar. Sedan behöver den en paus! Både avslappning och variation är en form av återhämtning.