Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsplatsdialogen

Arbetsplatsdialogen är ett dialogstöd som hjälper chefer och medarbetare att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, hålla strukturerade samtal och anpassa arbetet. Fokus ligger på områdena balans i arbetet, kognitiv ergonomi och belastningsergonomi.

Arbetsplatsdialogen bygger på ADA-metoden, ett forskningsbaserat metodstöd framtaget av forskare på Umeå universitet. Metoden bidrar till att stärka dialogen mellan medarbetare och chefer och även samarbetet med skyddsombudet på arbetsplatsen.

Till Arbetsplatsdialogen

Förbered dig

Ska du börja använda Arbetsplatsdialogen på din arbetsplats? Du kan använda den i sin helhet, eller välja ut de delar som du tycker passar er bäst.

Om Arbetsplatsdialogen

Den pedagogiska modellen

Goda råd för medarbetaren vid ohälsa

Frågeguide

Questions Guide - In English

Arbetsplatsdialogen ersätter inte det systematiska arbetsmiljöarbetet, SAM. Däremot kan Arbetsplatsdialogen vara en av de rutiner som arbetsgivaren behöver ha på plats inom ramen för SAM, eftersom den underlättar ett förebyggande och strukturerat arbete mot ohälsa. Arbetsplatsdialogen kan hjälpa er på din arbetsplats att identifiera tidiga tecken, hålla dialogsamtal, anpassa arbetet och följa upp. Mycket av det ni behöver göra enligt föreskrifterna om arbetsanpassning får ni stöd för i Arbetsplatsdialogen.