Åldersmedvetenhet
Här finns filmer som skildrar människor i olika faser av livet, med olika utmaningar och behov. Till varje film hör frågor om hur ni på arbetsplatsen kan möta behoven och anpassa arbetet efter individen och situationen. Även om varje individs situation är unik, finns det också generella utmaningar som det kan vara bra att reflektera över och förbereda sig inför.
Välj ut en film, se den och svara på reflektionsfrågorna. Du kan arbeta enskilt eller i grupp. NÅGOT OM VAD MAN GÖR SEDAN?

I slutet av ett yrkesliv
Tore, 72, tänker tillbaka på yrkeslivet och hur hans chefskap påverkat andra.
Reflektionsfrågor
Tore funderar i filmen över hur man skapararbetsplats där människor vågar säga ifrån och känna sig trygga. Reflektera över frågorna enskilt eller i grupp.
- Tore reflekterar över sitt ansvar som chef. Hur kan en chef skapa en arbetsmiljö där det känns tryggt att säga ifrån eller be om stöd?
-
Hur ser era rutiner ut för exitsamtal och avtackning när någon slutar eller går i pension? Vilken funktion kan de samtalen ha, och vad kan de ge organisatione och den som lämnar?
-
Hur kan exitsamtal och avtackning användas för att utveckla er arbetsmiljö och arbetsplatskultur? Hur kan ni ta vara på kompetensen hos den som lämnar organisationen?
När kroppen säger ifrån
Johanna, 55, märker av klimakteriesymptom och att kroppen säger ifrån.
Reflektionsfrågor
Johanna i filmen undrar om hon kan ta upp sina klimakteriebesvär på jobbet. Reflektera över frågorna enskilt eller i grupp.
- Hur påverkar det arbetsmiljön om man inte pratar om hälsan, till exempel klimakteriebesvär?
- Johanna verkar vara orolig för att uppfattas som svag om hon berättar hur hon mår. Varför tror du att det är så? Och hur mycket detaljer behöver man berätta?
- Hur kan arbetsplatsen skapa stöd och förståelse för medarbetare i alla åldrar och i olika faser av livet, utan att det känns som att man behöver ursäkta sig?
Mitt i livet när allt ställs på ända
Magnus, 52, om när händelser i privatlivet får påverkan på jobbet.
Reflektionsfrågor
Magnus undrar hur mycket man ska pressa sig själv innan man ber om hjälp. Och finns det hjälp att få? Reflektera enskilt eller i grupp.
-
Finns det förståelse för att alla inte är på topp hela tiden – och hur kan vi som kollegor eller chefer bidra till att skapa förståelse och stöd?
-
Magnus har svårt att be om hjälp. Varför tror du att det är så vanligt – särskilt bland personer som är vana att ta ansvar? Hur kan vi förändra synen på att visa sårbarhet på jobbet?
-
På vilket sätt skulle ett stöd till en kollega kunna bidra till en bättre arbetsplats för alla?
Erfaren, engagerad och kvar i yrkeslivet
Birgitta, 67, är glad över att ha fått en befordran trots sin ålder.
Reflektionsfrågor
Hur påverkar det attityderna på jobbet när pensionen närmar sig? Reflektera över frågorna enskilt eller i grupp.
-
Finns det möjlighet att växa och utvecklas, även i slutet av arbetslivet?
-
Vilka föreställningar finns på er arbetsplats om vad det innebär att närma sig pensionen – och hur kan de påverka hur vi bemöter varandra?
-
Hur påverkas arbetsmiljön om äldre medarbetare inte inkluderas?
Ny på jobbet
Omina, 23, tycker det är svårare att vara ny på jobbet än hon trott.
Reflektionsfrågor
Omina i filmen vill vill bidra, utvecklas och bli tagen på allvar. Reflektera över frågorna enskilt eller i grupp.
- Vilka attityder möter unga medarbetare och chefer på arbetsplatser idag – och hur kan vi skapa utrymme för nya idéer och perspektiv?
- Omina känner att hon ständigt måste bevisa sig. Vad kan det bero på – och hur påverkar det arbetsmiljön för unga?
- Hur kan vi arbeta med åldersmedvetenhet och inkludering i praktiken – så att alla, oavsett ålder, får möjlighet att bidra fullt ut? Vilket ansvar har chefen respektive kollegorna?