Hoppa till huvudinnehållet

Introduktion eller onboarding

En bra introduktion eller onboarding är en lönsam investering för både verksamheten och de anställda. Företag som jobbar aktivt med att skapa en bra introduktion lyckas bättre med att behålla och locka till sig nya anställda. En bra introduktion minskar stress och osäkerhet hos den som är nyanställd, vilket ökar trivseln. Det leder till bättre arbetsmiljö både för den som är ny och för övriga anställda.

Introduktion eller onboarding handlar om hur man introcuceras i arbetet den första tiden på nytt jobb, men kan också handla om den första tiden efter en längre tids frånvaro, som föräldraledighet, sjukskrivning eller i en ny roll på företaget.

Se filmerna och svara på frågorna innan ni utformar eller förbättrar introduktionen hos er!

Skapa bra förutsättningar

Ge så schyssta förutsättningar som möjligt för den som är nyanställd. Sätt er in i de utmaningar som den nyanställda ställs inför.

Se filmen och fundera över:

  1. Hur välkomnar ni nya kollegor?
  2. Hur ser den första dagen, veckan och halvåret ut?
  3. Vilket stöd finns att få som ny hos er?

Handledarens roll

Den som får uppdraget att introducera är mycket viktig för en lyckad introduktion. Det är viktigt att ni tar hand om, värdesätter och belönar era handledare.

Se filmen och funder över:

  1. Har ni en tydlig strategi för introduktion?
  2. Hur tar ni hand om era handledare?

Stödjande lärandeklimat

Om ni är tydliga med att lärande och inte prestation är det viktigaste i början, så tar ni bort mycket stress och press från den som är ny. Lärande tar tid. Sätt gärna tydliga mål för lärandet.

Se filmen och fundera över:

  1. Har ni regelbundna avstämningar med återkoppling?
  2. Har kollegorna tid att svara på frågor?

Checklistor

Prevents checklistor är en bra hjälp för att undersöka arbetsmiljön. De kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. 

Introduktion – checklista för granskning av verksamhetens rutiner

Till Prevents övriga checklistor

Bemanningsföretag 

Bemanningsföretag som hyr ut arbetskraft är arbetsgivare och har fullt arbetsmiljöansvar för sina anställda. Det gäller även när de anställda är uthyrda till ett kundföretag. Kundföretaget ansvarar för arbetsuppgifterna i sin verksamhet och måste vidta alla eventuella skyddsåtgärder. 

In- och uthyrd personal – information och checklistor

Att planera introduktionen

Här finns praktiska tips för att planera introduktionen och följa upp hur den fungerat. 

Planering

Introduktion inom industrin

Inom industrin är den fysiska säkerheten ofta extra viktig. Här finns en guide och annan information framtagen särskilt för introduktion inom industrin.

Introduktion inom industrin