Hoppa till huvudinnehållet

Tips och råd vid distansarbete

Här finns några tips på praktiska saker att tänka på för att skapa en bra arbetsmiljö hemma.

Rörelse och variation

  • När du jobbar hemma finns det risk att du förlorar de naturliga pauserna. Tänk på att ta korta, regelbundna pauser för att röra på dig. Ställ gärna in ett alarm!
  • Försök variera mellan sittande och stående under dagen. Använd bra skor om du står mycket.
  • Gå-möte är ett bra sätt att mötas digitalt, framför allt när det är få deltagare.
  • Växla gärna plats där du arbetar (skrivbord, matbord, soffa). Försök också växla mellan telefon, mejl och videomöten.
  • Inför rutiner som morgon-, lunch- och eftermiddagspromenad. Dagsljuset påverkar hormonbalansen i kroppen positivt.

Till Rörelse och variation 

Utrustning för hemmakontoret

  • Använd en bra stol. En kudde eller filt kan fungera som svankstöd.
    Att koppla in ett externt tangentbord och mus till en bärbar dator förbättrar ergonomin, liksom om du har möjlighet att koppla in en större skärm. Variera gärna vilken hand du styr musen med.
  • Om du använder en extern skärm, ställ den på armlängds avstånd  och placera den på en höjd som ger neutral position för nacken. Du kan ändra höjden med hjälp av en hög med böcker. Det finns även stativ för bärbar dator.
  • Sitt helst med sidan av kroppen mot fönstret så slipper du onödig bländning. Om det inte är möjligt, dra för gardinen. Tänd taklampan för att få bra allmänbelysning, och använd en läslampa vid arbetsytan som platsbelysning. 
  • Trådlösa hörlurar kan göra dig mer rörlig så att du lättare kan växla mellan sittande, stående och gående position under möten.
  • När du använder mobiltelefon utan hörlurar hamnar huvudet och nacken ofta i en framåtböjd position, vilket frestar på nacke och axlar. Lyssna på kroppens signaler och variera din arbetsposition. Om du sätter armbågarna på skrivbordet så kommer mobiltelefonen högre upp och nacken får en bättre position.

Skapa struktur i arbetet

  • Se till att ha avstämningar med chefen eller medarbetaren. Stäm av arbetsuppgifter, arbetsbelastning och uppföljning av mål.
  • Boka in informella möten med arbetskamrater, till exempel telefon- eller videofika.
  • Skapa struktur för dagen, veckan och månaden – vad behöver du hinna med och hur fördelar du din tid?
  • Se till att få paus mellan mötena. 

Att leda på distans

  • Boka in fler avstämningstillfällen än vanligt med avdelningen och medarbetare.
  • Undvik alltför allmänna frågor om hur medarbetarna mår. Ofta får man bättre svar om frågorna är mer konkreta: hur är det för dig att jobba hemma? Kan du sätta gränser mellan arbete och privatliv? Kommer du ut och rör på dig?
  • Skapa teamkänsla på distans. Boka in fler sociala möten som till exempel digitala fikastunder. 
  • Se till att medarbetarna inte är ensamma om sina uppdrag – koppla ihop dem med någon annan om det så bara är för att kunna fråga saker.
  • Uppmuntra medarbetarnas idéer om hur distansarbetet kan förbättras.

Tips på mer information

Hitta på sidan

Håll dig uppdaterad om arbetsmiljö

Här får du ta del av det allra senaste inom arbetsmiljö. Tidningen Arbetsliv publicerar artiklar som ger inspiration, ny forskning och användbara tips.