Artiklar om Kompetens
41 artiklar
-
Sju enkla tips för att utvecklas på jobbet
Kompetens • Här kommer några tips på hur du kan ta kontroll över din kompetensutveckling.
-
Fem tips för att lyckas med presentationen
Kompetens • Håll det enkelt, var personlig, lägg till en wow-effekt och öva massor. Det är några av inspirationsföreläsaren Micke Hermanssons råd till den som vill bli bättre på att nå ut med sitt budskap.
-
Spelifiering underlättar lärande på jobbet
Kompetens • Vad händer om spelelement fogas in i utbildning? Om du gillar att spela och triggas av att nå olika nivåer och poäng kan du dra fördel av det när det är dags att lära nytt på jobbet. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.
-
Därför funkar feedforward bättre än feedback
Kompetens • Feedforward handlar om att fokusera på vad vi kan göra bra i framtiden, i stället för att blicka bakåt på det som redan har skett. Det är då de stora vinsterna med återkoppling kommer.
-
Så funkar språkstöd på jobbet
Kompetens • Språkrådet har gett ut en vägledning för chefer och anställda som vill stötta dem på arbetsplatsen som inte har svenska som modersmål. Den tar också upp hur flerspråkigheten kan användas som en resurs på arbetsplatsen.
-
Så undviker du feedback-fällorna
Kompetens • Feedback är grunden till all beteendeförändring och därför mycket viktig i alla organisationer. Men hur gör man för att det ska bli rätt och vilka fällor finns det? Psykologen Oskar Henrikson tipsar om hur du undviker de vanligaste misstagen.
-
Många vinster med att vara sin egen chef
Kompetens • Hemarbete ställer ökade krav på medarbetarna att själva leda sitt arbete. Men det behöver inte vara negativt. Enligt en ny studie kan självledarskap göra att medarbetarna mår bättre, får en bättre relation till sina kollegor och har lättare att sätta gränser mellan jobb och fritid.
-
Nya yrken i pandemins spår
Kompetens • Pandemin har inte bara fört med sig ett förändrat arbetssätt. Den gör också att helt nya yrken uppstår eller att efterfrågan på vissa tjänster ökar.
-
Growth mindset – ett sätt att tänka
Kompetens • Böjlig och utvecklingsbar – eller statisk med medfödda talanger? Hur du ser på dig själv och dina medarbetares färdigheter kan få stor betydelse för hur väl rustad arbetsplatsen står i oroliga tider.
-
Fackspråk stärker gemenskapen på jobbet
Kompetens • Fackspråk kan vara obegripligt för utomstående, men behövs för att enkelt och effektivt kunna kommunicera och överföra kunskap på jobbet. Men på samma sätt som det kan stärka gemenskapen kan det också vara exkluderande.
-
Digitalt lärande ger nya möjligheter
Kompetens • Kunskaper som sitter, lärande som sker på medarbetarnas villkor och i många fall lägre kostnader för utbildning. Det är några av fördelarna med att lära om arbetsmiljö digitalt.
-
Industrin satsar på kompetensutveckling
Kompetens • Att satsa på kompetensutveckling kan vara ett sätt för företagen att rusta sina anställda under coronakrisen. Det har parterna inom industrin tagit fasta på och utvecklat en digital lärportal tillsammans med ett antal myndigheter.
-
Hoppjerkor lär sig mer på jobbet
Kompetens • Personer som byter jobb ofta lär sig mer på jobbet än personer som stannar kvar länge. Det visar en ny avhandling i sociologi från Stockholms universitet.
-
Nyanställda som jobbar i par lyckas bättre
Kompetens • Att få jobba i par med en annan nyanställd ger en bättre start på karriären. Det visar en studie av nyutexaminerade sjuksköterskor som Ylva Pålsson, forskare i vårdvetenskap vid Högskolan i Gävle har gjort.
-
Så lyckas ni med förändringsarbetet
Kompetens • Att de företag som kan ställa om snabbt lyckas bättre när omvärlden förändras har blivit smärtsamt tydligt under coronapandemin. Att utvärdera sina resultat och dra lärdom av tidigare erfarenheter är några nycklar för att lyckas, konstaterar forskare i en ny rapport.
-
Självledarskap kräver tydliga chefer
Kompetens • Självgående medarbetare som förväntas ta egna initiativ har blivit vanligt i arbetslivet. Men för att det ska fungera krävs fortlöpande förtydligande av arbetet, tillgång till information och ständig feedback, visar en avhandling.
-
Hur leder man sig själv?
Kompetens • Motiverad och självgående personal som leder sig själva utan chefer som petar i allt. Det låter som en drömarbetsplats. Men självledarskap ställer höga krav på både chefer och medarbetare.
-
Delad kunskap dubbelt värd
Kompetens • Måste kompetensutveckling alltid vara lika med en extern kurs och hur gör man egentligen för att skapa ett klimat och en arbetsorganisation där man lär av varandra i vardagen?
-
Effektiva team är bra för hälsan
Kompetens • Medarbetare i välfungerande team har högre arbetstillfredsställelse, är mindre stressade och har lägre korttidsfrånvaro, visar forskning. Men för att kunna arbeta effektivt ihop krävs tydliga gemensamma mål och en förståelse för vars och ens roller i teamet.
-
Social förmåga lönar sig mer än intelligens
Kompetens • Arbetsmarknaden är beredd att betala bra för sociala förmågor, visar en ny studie. Sådant som ledaregenskaper, samordningsförmåga och stresstålighet ger mer i plånboken, särskilt inom privat sektor. Efterfrågan på intelligens verkar minska något.