Bild: Bilden har genererats med hjälp av AI
Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen
Publicerat 19 september 2024
Senast år 2045 ska Sverige nå noll nettoutsläpp och en stor del av arbetet ska göras av transportsektorn. Men för att omställningen ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.
Forskaren Jindan Gong är verksam vid Stockholm Environment Institute, SEI och driver i samverkan med Transportarbetareförbundet och Lunds universitet en studie som ska undersöka vilka konsekvenser en grön omställning i transportsektorn får för yrkesförarna. Hon har intervjuat ett 20-tal chaufförer i olika åldrar som kör lastbil, budbil och taxi om hur de tror att en grön omställning kommer påverka deras arbetsliv.
Enligt Jindan Gong ser yrkesförarna både för- och nackdelar med en elektrifiering av branschen.
– Det blir mindre oljud och avgaser och på så sätt en bättre arbetsmiljö. Men många förare oroar sig för batteribränder som är farligare än andra bränder. Man vet heller inte hur man ska hantera sådana bränder, sa Jindan Gong när hon föreläste vid ett webbinarium arrangerat av forskningsrådet Forte.
Beroende av infrastruktur för laddning
Många yrkesförare är också oroliga över att flexibiliteten i yrket kommer minska av att elfordon införs på bred front. Oron gäller bland annat de praktiska omständigheterna kring laddning och hur den kommer påverka möjligheterna till vila och rast.
– Många anser att elfordon kommer leda till mindre flexibilitet. Idag finns en frihet att kunna välja sina egna rutter men med elfordon kanske man blir styrd av infrastrukturen för laddning. Man kanske inte kan ta sin rast när man själv vill utan måste stanna där det finns laddstationer. Kanske måste man också ta omvägar för att komma till en laddstation vilket blir svårt med tanke på de redan tidspressade scheman som råder i branschen. Man funderar även över om den tid det tar att ladda kommer räknas som arbetstid eller fritid, sa Jindan Gong.
Men yrkesförarna ser också fördelar med en elektrifiering och digitalisering. Ett sådant exempel är förarlösa system som gör att chaufförerna kan ägna mer uppmärksamhet åt trafiken. En annan möjlighet är digitala system för planering av körningen.
Inställningen till en grön omställning skiljer sig åt mellan yngre och äldre yrkesförare där äldre förare har svårare att anpassa sig till den nya tekniken.
En slutsats som Jindan Gong drar efter att ha intervjuat chaufförerna är att det behövs kompetensutveckling och fortbildning i branschen samt att yrkesförarna själva behöver involveras i den gröna omställningen.
– Man ska inte glömma bort att chaufförerna sitter på en djup yrkeskunskap och att de behöver involveras för en inkluderande omställning och att fortbildning av chaufförerna är viktig för att de ska kunna behålla sin värdighet.
Marianne Zetterblom
Mer om Grön omställning
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Stress bakom många olyckor
Arbetsmiljöarbete • Varje år dör över 700 svenskar på grund av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, enligt forskaren Rachael Berglund vid Mälardalens universitet.
-
En av fem brittiska läkare använder AI
AI • En av fem brittiska allmänläkare använder sig av generativa AI-verktyg, som Chat GPT, i sitt arbete, enligt en ny undersökning.
-
Byggdamm ökar risken för kronisk njursvikt
Arbetssjukdomar • Den som jobbar i dammiga miljöer löper ökad risk att drabbas av kronisk njursvikt enligt en studie från Göteborgs universitet.