Undersök, riskbedöm, åtgärda och kontrollera
Här går vi igenom de fyra stegen vid en riskbedömning av arbetsmiljön. Det finns också tips på användbara checklistor, mallar och metoder. Det är arbetsgivaren som är ansvarig för riskbedömningen.
Att undersöka arbetsmiljön, bedöma risker, åtgärda och kontrollera är hjärtat i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det är viktigt att göra det regelbundet och att arbetsgivare och anställda gör det tillsammans, i samverkan.
1. Undersöka
Börja med att undersöka arbetsmiljön för att upptäcka risker för att någon skulle kunna bli sjuk eller skadas på jobbet. Det gäller både fysiska, sociala och organisatoriska risker.
Att undersöka sker ofta naturligt i vardagen, genom att man är uppmärksam på arbetsmiljön. Men arbetsmiljön kan även behöva undersökas med andra metoder, som exempelvis genom skyddsronder, medarbetarenkäter, arbetsplatsträffar, mätning och genom att granska tidigare tillbud och olyckor.
Prevents checklistor och enkäter
Ta gärna hjälp av Prevents checklistor med färdigformulerade frågor för att undersöka den fysiska arbetsmiljön. Den organisatoriska och sociala miljön kan även undersökas vid möten och samtal eller genom en enkätundersökning för alla anställda.
Människa, teknik och organisation, MTO
Ohälsa och olycksfall beror ofta på en kombination av mänskliga, tekniska och organisatoriska faktorer. Ta hänsyn till alla tre perspektiven när ni undersöker och riskbedömer arbetsmiljön.
2. Riskbedöma
Alla risker ska bedömas och riskbedömningen ska alltid dokumenteras skriftligt. Riskbedömning är nödvändigt för att kunna sätta in rätt åtgärder. Innan ni bedömer hur allvarlig en risk är kan ni behöva ta reda på mer. Ofta räcker det med en enkel riskbedömning där ni bedömer om risken är låg, medel eller hög.
Vissa risker behöver en mer grundlig bedömning där ni även tar hänsyn till sannolikhet och konsekvens i en så kallad riskmatris.
3. Åtgärda
Allvarliga risker ska åtgärdas direkt. Risker som inte kan åtgärdas på en gång ska skrivas in i en handlingsplan där det står vad som ska göras, vem som är ansvarig och när det ska kontrolleras.
Ladda ner Riskbedömning och handlingsplan (mall och exempel) – ny
Ladda ner Riskbedömning och handlingsplan – enkel (mall)
4. Kontrollera
För att veta att åtgärden gett effekt behöver den följas upp. Bra frågor att ställa sig är:
- Har vi gjort det vi sa?
- Blev resultatet som vi tänkt?
- Räcker det, finns det nya omständigheter och behövs fler åtgärder?
Riskbedömning vid förändring
När ni planerar att genomföra någon slags förändring i verksamheten behöver ni bedöma om ändringen kan medföra risker för ohälsa eller olycksfall. Exempel på förändringar är personalförändringar, nya arbetstider, nya arbetsmetoder, nya maskiner, nya lokaler och ombyggnationer. Det är arbetsgivaren som ansvarar för riskbedömningen och eventuella åtgärder.
Arbetet med att bedöma riskerna ska i stort sett gå till på samma sätt som vid riskbedömning i den ordinarie verksamheten. Den stora skillnaden är att det inte alltid finns en faktisk arbetsplats eller situation att bedöma. Vid en större förändring bör ni tillsätta en särskild arbetsgrupp i samverkan som har ordentlig kunskap om förändringen.
Använd mallar för riskbedömning och handlingsplan ovan.
Lär dig mer om riskbedömning
Lär dig identifiera och åtgärda risker med MTO-perspektivet. Förbättra din riskbedömning och skapa en trygg och hälsosam arbetsplats.
4.500 kr exkl. moms
Riskanalys MTO – dokument från webbinariet
Prevents nyhetsbrev
Varannan vecka får du tips och råd om hur du kan förbättra arbetsmiljön på din arbetsplats.