Tips och råd

170 artiklar

Här samlar vi tips och råd om arbetsmiljöarbete.

Så löser du semesterpusslet

2019-06-05

Att som chef tillgodose alla önskemål om semester är inte lätt. Men med god planering och ett konstruktivt förhållningssätt går det oftast att lösa.

Ljud som stör

2019-05-29

Var fjärde anställd är utsatt för buller. Men vad händer egentligen i kroppen och hur kan man bäst minska ljuden som stör?

"Det får hellre kosta lite mer, bara det är säkert"

2019-05-29

Ordning och reda och god planering. Det är grunden för en säker arbetsmiljö, enligt lantbrukaren Anna Kristoffersson i skånska Veberöd. Hon trivs med friheten som jobbet innebär men baksidan är stress och svårigheter att få tag på extrapersonal.

Mitt första sommarjobb

2019-05-27

Tydlighet kring vad som förväntas och en bra introduktion. Det är några saker som underlättar på första sommarjobbet.

När olyckan är framme

2019-05-16

Ingen verksamhet är den andra lik, men det finns några generella råd som minskar risken för olyckor och som kan rädda liv om någon trots allt skadas eller blir akut sjuk på jobbet.

Le dig glad

2019-04-12

Det är faktiskt inte bara tanken som räknas. Om vi vill få roligare och må bättre på jobbet krävs medvetna och konkreta handlingar. Det anser Ami Hemviken som skrivit en bok om arbetsglädje.

Därför vill vi fortsätta jobba

2019-04-05

Kärlek till yrket och en aktiv fritid. Det är några saker som gör att Sol-Britt Wibergh orkar jobba som frisör trots att hon hunnit fylla 75 år. 

Svåra samtal – så gör du

2019-03-12

Ge avslag på en låneansökan eller tala med föräldrar om utåtagerande barn i förskolan. Många yrken innebär svåra samtal med kunder, klienter och patienter. Här ger fyra personer sina bästa tips inför ett sådant samtal. 

Lär dig skona rösten

2019-03-07

Hur påverkar arbetsmiljön operasångares röster och vad är det som gör att rösten slits? Det ska ett nytt forskningsprojekt ta reda på. Resultaten kan även användas för andra yrkesgrupper som har rösten som redskap, som till exempel lärare och callcenterpersonal.

Var sak har sin tid

2019-03-05

Börja inte dagen med att svara på e-post och undvik att fatta viktiga beslut sent på eftermiddagen. I boken "När" har den amerikanske författaren Daniel Pink gjort en guide som hjälper dig att välja rätt tid på dygnet för det du ska göra.

Så stoppar ni konflikterna i tid

2019-03-04

På de flesta arbetsplatser uppstår det problem då och då. Men det är när missnöjet växer och blir till en långvarig konflikt som det tär. I den nya boken "Att bygga en robust samarbetskultur" finns konkreta tips på hur man förebygger konflikter på jobbet.

Sju tips för att klara kylan

2019-02-06

När det är kallt försämras motorik och koncentrationsförmåga och risken för skador och olyckor ökar. Här kommer några heta tips till den som vill hålla värmen i vinter.