Artiklar om Arbetsklimat
116 artiklar
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.
-
Det lönar sig att vara snäll
Arbetsklimat • Ökat välmående, bättre samarbete och starkare arbetsprestationer. Att vara snäll på jobbet ger många fördelar – både för gruppen och för dig som individ.
-
Fikapausen viktigare än man tror
Återhämtning • Gratis kaffe på jobbet är inte längre en självklarhet i svenska kommuner. Synd anser forskaren Lina Ejlertsson, eftersom det främjar både arbetsmoral och återhämtning.
-
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Så gör du • Härskartekniker skadar trivsel och produktivitet. Forskaren Annakarin Nyberg tipsar om hur du kan bemöta dem på bästa sätt.
-
Musik på jobbet – stämning eller störning?
Arbetsklimat • Vår förmåga att filtrera bort bakgrundsljud på jobbet är individuell. Medan en medarbetare inte registrerar att musik spelas kan en annan knappt fokusera alls.
-
Så hanterar du mikrostyraren på jobbet
Arbetsklimat • Mikrostyrning på arbetsplatsen kan avslöja djupare utmaningar än bara en besatthet med detaljer. Thomas Jordan, expert på arbetsplatskonflikter, pekar på orsaker som bristande ledarskap och individens tidigare bagage.
-
Lär dig förstå olika personligheter
Arbetsklimat • Lättstressad, prestationsinriktad, introvert eller kreativ? Våra personlighetsdrag har stor påverkan på hur vi agerar och presterar på jobbet.
-
Ny bok ger tips till chefer om konflikthantering
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen kan orsaka dålig stämning, sämre arbetsprestationer och rentav ohälsa. Men rätt hanterad kan en konflikt i stället leda till utveckling av både arbetssätt och relationer.
-
Daglig reflektion ökade arbetsglädjen
Arbetsmiljöarbete • På Norrlands universitetssjukhus har korta reflektionsmöten blivit nyckeln till ett förbättrat samarbete. Denna metod visade sig vara särskilt värdefull under pandemin.
-
Planera kickoffen så den fungerar för alla
Arbetsklimat • Det som skulle bli en teamstärkande aktivitet på personaldagen kan lätt få motsatt effekt. Några medarbetare sporras av en tävling medan andra upplever det som en mardröm. Hur skapar man en kickoff där alla har kul?
-
Våga prata om era misstag
Arbetsklimat • Att våga testa, misslyckas och lära av sina misstag är viktigt för att en organisation ska utvecklas. Psykologen och forskaren Caroline Lornudd tipsar om hur man som chef kan bidra till att främja en orädd arbetskultur.
-
Får man ha mysbyxor på jobbet?
Arbetsklimat • Vett och etikett på jobbet är inte alltid enkelt. Annmarie Palm, specialist på bemötande och relationer på jobbet reder ut några olika dilemman.
-
Expertens tips: Så blir du en bättre lyssnare
Arbetsklimat • Våga vara tyst, minimera distraktioner och undvik att döma. Det är några av författaren Annika Telléus tips för att bli en bättre lyssnare.
-
Trivseln ökar trots oroliga tider
Arbetsklimat • Trots vikande konjunktur och ökning av varsel trivs svenskarna bättre på jobbet än tidigare enligt en ny undersökning.
-
Så hanterar du känslor på jobbet
Arbetsklimat • När känslorna tar överhand utan att vi förstår varför kan de bli ett hinder. Speciellt på en arbetsplats där vi helst inte vill blotta oss med stora känsloutbrott. Lär dig förstå känslor bättre.
-
Så gör du din röst hörd på mötet
Möten • Att bli avbruten på möten drabbar ofta artiga personer eller de som inte tar så mycket plats i en grupp. Men det finns några knep att ta till.
-
Därför är det viktigt att förstå känslor på jobbet
Arbetsklimat • Genom att lära sig att förstå och hantera känslor blir det lättare att navigera på arbetsplatsen.
-
Emojis allt vanligare i jobbsammanhang
Arbetsklimat • För fem år sedan ansågs det olämpligt att använda emojis i jobbmejl. Nu känns ett meddelande utan en emoji bristfälligt. Men hur väljer man rätt?
-
Så bemöter du en rättshaverist
Arbetsklimat • En rättshaverist är svår att bemöta. Men det finns metoder som gör det enklare.
-
Ohövliga kollegor försämrar både hälsa och prestation
Arbetsklimat • Ohövlighet på jobbet bör aldrig accepteras eftersom det på sikt kan leda till ohälsa och försämrad prestation, enligt Kristoffer Holm som är aktuell med en ny studie i ämnet.