Spännande jobb kan också vara tråkiga
Publicerat 19 maj 2016
En ny studie från finska Arbetshälsoinstitutet gör upp med myten om att det bara är medarbetare med rutinuppgifter som blir uttråkade på jobbet. Även chefer och experter har tråkigt.
Den som har arbetsuppgifter som går på rutin och inte kräver så mycket tankeverksamhet kan lätt känna meningslöshet. Men faktum är att personer som har spännande jobb och fina titlar också upplever tristess. Det visar en studie från finska FIOH, Finnish Institute of Occupational Health, där 72 chefer och specialister inom försäljning, bank, finans och administration intervjuats.
– Att känna sig uttråkad ibland är vanligt och inte farligt. Men det är viktigt att vara uppmärksam på det och undvika att det blir en dominerande eller permanent känsla, säger Lotta Harju, en av forskarna bakom studien, i en kommentar.
Forskarna pekar ut tre situationer då vi blir uttråkade på jobbet. En är när jobbet inte är tillräckligt utmanande och arbetsuppgifterna går på rutin. En annan är när arbetsmängden är för stor och målen otydliga. Den tredje och sista situationen är när man ofta blir avbruten eller får nya direktiv. Det kan vara byråkrati och administrativa bördor som tillkommer, chefer som vill kontrollera saker eller kollegor som lägger sig i. Resultatet blir ofta att överblicken och den röda tråden går förlorad.
– När man är uttråkad använder man inte sin fulla potential. Man blir passiv och arbetsförmåga och produktivitet faller. Ofta använder man arbetstiden till privata saker, säger Lotta Harju.
Hennes tips till organisationer och företag som vill motverka uttråkade medarbetare är att utnyttja alla medarbetares fulla potential och uppmärksamma och ta vara på var och ens kunskaper.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Kompetens
-
Framgångsrik modell lockar unga till industrin
Unga • Industrin skriker efter ny arbetskraft men det är svårt att locka unga ut till verkstadsgolvet. Mälardalens tekniska gymnasium har hittat ett framgångsrecept som inte bara får ungdomar att välja industriyrken – utan även att stanna kvar.
-
Ta tillvara yrkesförarnas kunskap i den gröna omställningen
Grön omställning • För att den gröna omställningen inom transportsektorn ska upplevas som rättvis och acceptabel av yrkesförarna behöver deras kunskap inkluderas i arbetet, enligt en ny forskningsstudie.
-
Att vara professionell kräver mer än yrkesskicklighet
Kompetens • Synen på professionalitet har förändrats över tid. I dag räcker det oftast inte med att vara yrkesskicklig, man behöver också vara socialt kompetent, vilja lära sig nya saker och ha ett gott omdöme.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
En stöttande chef minskar risken för mobbning
Mobbning • Att känna sig trygg med sin närmsta chef minskar risken att utsättas för mobbning. Det gäller även om arbetsklimatet generellt sett är dåligt, enligt ett nyligen avslutat nordiskt forskningsprojekt.
-
Hot och våld i skolan - det går att vända trenden
Hot och våld • De senaste tio åren har anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan fördubblats. Men det finns också skolor som lyckats vända trenden. Några av framgångsfaktorerna har varit tydliga strategier och kollegialt stöd.