Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljö för hotellstädare

Här finns filmer och checklistor som kan vara till hjälp när man vill förbättra arbetsmiljön för hotellstädare.

Genom att gå igenom vilka risker som finns och åtgärda dem kommer man långt i arbetet för en säkrare och bättre arbetsmiljö. 

Ladda ner

Jobba säkert som hotellstädare

Jobba säkert som hotellstädare

En bilderbok med illustrerade instruktioner som ger enkla tips om hur man arbetar säkert som hotellstädare. Boken passar all städpersonal, inklusive nyanställda, extrapersonal och dem som inte har svenska som modersmål.

Visa produkt

0 kr exkl. moms

Bilderboken finns även kostnadsfritt som

Checklistor

Prevents checklistor är en bra hjälp för att undersöka arbetsmiljön. De kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Svara på frågorna, bedöm riskerna, skriv in eventuella åtgärder och följ upp. Sedan har du en skriftlig riskbedömning och handlingsplan.

Hotellstädning

Kom igång med arbetsmiljöarbetet

Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, går i stora drag ut på att upptäcka och bedöma risker i arbetsmiljön, åtgärda dem och sedan se till att åtgärderna fungerar. Prevent har checklistor, mallar och exempel som stöttar i arbetsmiljöarbetet. 

Tips på mer information

Hitta på sidan

Lär dig grunderna i arbetsmiljö

Ju mer kunskap du har om arbetsmiljö, desto lättare är det att förbättra den. Vår mest efterfrågade utbildning är Bättre arbetsmiljö – BAM. Allra störst nytta får ni om chef och skyddsombud går utbildningen tillsammans.

Boka BAM!

Undersök trivseln med osa-enkäten

Använd OSA-enkäten för att ta reda på hur de anställda mår. Enkäten innehåller frågor om bland annat arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling. Den tar omkring tio minuter att besvara och är anonym. När alla har svarat börjar det gemensamma arbetet med att förbättra den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Till OSA-enkäten