Arbetsmiljö inom tjänstesektorn
Material för att jobba med arbetsmiljön i bevaknings- och städbranschen samt för inhyrd och uthyrd personal.
Checklistor för kontorsjobb
Här finns användbara checklistor för tjänsteområdet. För den som arbetar på kontor finns en checklista för kontoret och en för bildskärmsarbete. Genom att använda checklistorna blir det enklare att gå igenom arbetsmiljön punkt för punkt och se efter vad som behöver åtgärdas.
Checklista Allmän skyddsrond kontor
Checklista Att arbeta vid skärm
Checklista Distansarbete (Övergripande)
Checklista Distansarbete (Individuell)
Bevakning, städning och bemanningsbranschen
Inom bevakningsområdet finns checklistor för olika moment i arbetet. Städbranschen har en checklista och Allt om städ med tips och råd för både städare, städföretag och för dem som upphandlar städtjänster. Det finns också checklistor för dig som hyr in personal och för dig som hyr ut.
Mer om arbetsmiljö inom bevakningsbranschen
Mer om arbetsmiljö och städning - Allt om städ
Mer om arbetsmiljö och bemanning
Undersök trivseln
Glöm inte bort den organisatoriska och sociala arbetsmiljön! För den finns bland annat en enkät som kan användas för att ta reda på hur de anställda upplever arbetsklimatet.
Mer om organisatorisk och social arbetsmiljö
Kom igång med arbetsmiljöarbetet
Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, går i stora drag ut på att upptäcka och bedöma risker i arbetsmiljön, åtgärda dem och sedan se till att åtgärderna fungerar. Prevent har checklistor, mallar och exempel som stöttar i arbetsmiljöarbetet.