Arbetsmiljö inom tjänstesektorn
Här finns checklistor som hjälper dig att förbättra arbetsmiljön i bevaknings- och städbranschen samt för in- och uthyrd personal.
Checklistor
Prevents checklistor är en bra hjälp för att undersöka arbetsmiljön. De kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Svara på frågorna, bedöm riskerna, skriv in eventuella åtgärder och följ upp. Sedan har du en skriftlig riskbedömning och handlingsplan.
Checklista Allmän skyddsrond kontor
Checklista Att arbeta vid skärm
Checklista Distansarbete (Övergripande)
Checklista Distansarbete (Individuell)
Bevakning, städning och bemanningsbranschen
Inom bevakningsområdet finns checklistor för olika moment i arbetet. Städbranschen har en checklista och Allt om städ med tips och råd för både städare, städföretag och för dem som upphandlar städtjänster. Det finns också checklistor för dig som hyr in personal och för dig som hyr ut.
Mer om arbetsmiljö inom bevakningsbranschen
Mer om arbetsmiljö och städning - Allt om städ
Mer om arbetsmiljö och bemanning
Undersök trivseln
Glöm inte bort den organisatoriska och sociala arbetsmiljön! För den finns bland annat en enkät som kan användas för att ta reda på hur de anställda upplever arbetsklimatet.
Mer om organisatorisk och social arbetsmiljö
Kom igång med arbetsmiljöarbetet
Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, går i stora drag ut på att upptäcka och bedöma risker i arbetsmiljön, åtgärda dem och sedan se till att åtgärderna fungerar. Prevent har checklistor, mallar och exempel som stöttar i arbetsmiljöarbetet.