Arbetsmiljö inom anläggning
Att tänka på arbetsmiljön ökar inte bara säkerheten och hälsan, utan är också lönsamt för företaget. Här får du hjälp att komma igång.
För dig som chef
Här hittar du en checklista och handlingsplan som är till bra hjälp när arbetsmiljön och säkerheten ska undersökas. Titta också på exemplet på handlingsplan där du kan skriva upp det som behöver förbättras. Se till att arbetsgivare och anställda arbetar med förbättringarna tillsammans.
För dig som anställd
Som anställd är du skyldig att följa lagar och regler och att bidra till en säker arbetsplats. För din egen och andras säkerhet har vi tagit fram en enkel lista som du kan använda dig av när du jobbar på ett nytt ställe och snabbt behöver få koll på säkerheten.
Ansvar för arbetsmiljön
De flesta i anläggningsbranschen jobbar ute på uppdrag hos ett annat företag än de är anställda av. Det är alltid den egna arbetsgivaren som har ansvar för de anställdas arbetsmiljö. Om arbetet sker ute hos ett annat företag finns det dessutom ett ansvar hos den samordningsansvariga eller BAS-U (byggarbetsmiljösamordnare för utförandet). Alla arbetsgivare som har anställda på arbetsplatsen ska lämna in riskbedömningar till den samordningsansvarige. Alla som jobbar på arbetsplatsen ska följa de regler som samordnaren meddelar.
Kom igång med arbetsmiljöarbetet
Det som kallas systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, går i stora drag ut på att upptäcka och bedöma risker i arbetsmiljön, åtgärda dem och sedan se till att åtgärderna fungerar. Prevent har checklistor, mallar och exempel som stöttar i arbetsmiljöarbetet.