Negativ feedback gör mer skada än nytta
Publicerat 24 september 2021
Slösa med positiv feedback men var sparsam med den negativa. Forskning har nämligen visat att negativ kritik hämmar mer än den gör nytta. Positiv återkoppling utvecklar däremot både individen och organisationen.
För några år sen var det populärt att prata om "sandwichmetoden" när det gäller att ge varandra feedback. Det vill säga att man lindar in negativ kritik mellan två positiva omdömen. Detta är både förlegat och ineffektivt enligt psykologen Oskar Henrikson, vd och grundare på Psykologifabriken.
– Det är lätt att tro att man bara lär sig och utvecklas av negativ feedback. Men det är precis tvärtom. I den positiva feedbacken ryms ju alla framgångsexempel och lärdomar och när någon påpekar vad du gjort bra förstärks det beteendet. Positiv feedback hjälper oss att byta fokus från det som inte fungerar till det som faktiskt gör det.
Om du däremot lindar in negativ kritik i ett par positiva omdömen riskerar du medarbetare som alltid är på sin vakt när du säger något positivt och som inte tar till sig varken det negativa eller positiva.
– De kommer att tänka "oj, nu kommer min kollega och ger mig positiv feedback, det betyder att jag snart får skäll", och så slår de dövörat till, säger Oskar Henrikson.
Slutar lyssna vid negativ kritik
Det visade även en studie vid Texas A&M University, där forskare studerade hur 102 bankanställda reagerade på feedback. De medarbetare som mest fick negativ feedback hanterade det just genom att slå dövörat till. De som däremot arbetade i en miljö med mycket positiv återkoppling var mer mottagliga även för korrigeringar.
Måste man då helt sluta att ge negativ kritik på jobbet? Nej, det är förstås viktigt att kunna säga ifrån när något är problematiskt. Men det finns några saker att tänka på.
– Till att börja med gäller det att skapa en kultur där feedback är en naturlig del av vardagen och där alla medarbetare är trygga med att få återkoppling. För om det finns tillräcklig trygghet i relationen är det okej att även komma med korrigerande kommentarer, säger Oskar Henrikson och tillägger:
– Tänk dock på att separera positiv och negativ kritik i tid annars finns risken att man bara hör det negativa. Och slösa gärna med den positiva feedbacken. Det kan vara bra att låta det gå minst fem positiva kommentarer på en negativ.
Öva på att ge feedback
Många upplever att det är svårt både att ge och ta emot feedback. Då är det träning och åter träning som gäller, menar Oskar Henrikson.
– Det kan börja med små observationsövningar, där man lägger märke till när kollegorna gör något bra, nästa steg är att berätta för varandra när vi tycker att någon gjort något bra och att få in det som en rutin på mötena. Till slut blir det en naturlig del av vardagen, säger han och ger ytterligare ett gott råd på vägen till en lyckad feedbackkultur.
– Fråga gärna hur dina medarbetare vill få sin feedback. Det kan nämligen skilja sig åt från person till person. En del vill ha feedback på hur de presterar, andra på hur de jobbar ihop med andra personer. Om du individanpassar din positiva feedback blir det mer kraftfullt.
För lyckad feedback
- Fokusera på det positiva – låt det gå minst fem positiva kommentarer för att väga upp en negativ.
- Separera positiv och negativ återkoppling i tid.
- Ge återkoppling på det en person har gjort, inte på hur hen är. Beteende är viktigare än egenskaper.
- Öva varje dag på att ge varandra feedback, i stort som smått.
Karin Cedronius
Mer om Arbetsklimat
-
”Tystnadskultur skapar stress och ohälsa”
Arbetsklimat • Vad innebär begreppet tystnadskultur och hur utbrett är fenomenet på svenska arbetsplatser? Det ska Myndigheten för arbetsmiljökunskap ta reda på genom ett projekt där man tar hjälp av forskare från olika fält.
-
Var femte känner sig ensam på jobbet
Arbetsklimat • Nästan 20 procent av alla anställda känner sig ensamma på jobbet. Problematiskt eftersom arbetsplatsen är avgörande för att främja sociala kontakter.
-
Konflikter på jobbet kostar miljonbelopp
Arbetsklimat • En vanlig föreställning om konflikter är att de bara drabbar dem som bråkar. Men faktum är att en konflikt mellan två medarbetare påverkar hela arbetsplatsen och kostnaderna kan bli mycket höga om de får fortgå, enligt organisationskonsulten Sofia Lundahl.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så tar vi hjälp av AI på jobbet
Så gjorde vi • Arbetsliv har träffat fyra personer i helt olika branscher som berättar hur AI hjälper dem i deras verksamheter.
-
Så hjälper du en kollega med ätstörning
Psykisk hälsa • Hur märker du skillnaden mellan ett sunt intresse för kost och en ätstörning? Och hur stöttar du bäst en kollega som drabbats?
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.