Bild: Malin Grönborg
Tips för att förebygga destruktivt ledarskap
Publicerat 4 juni 2024
Nu finns en guide med råd kring hur man förebygger destruktivt ledarskap. Guiden är ett resultat av ett treårigt forskningsprojekt vid Umeå universitet.
En av tre medarbetare uppger att de utsatts för destruktiva ledarbeteenden, enligt en treårig forskningsstudie vid Umeå universitet som finansierats av Afa Försäkring. Stress, hög arbetsbelastning och otydlig rollfördelning är faktorer som ökar risken för destruktivt ledarskap.
– Men det är inte bara arbetssituationen utan även hur medarbetarna agerar och mår som påverkar. När chefen uppfattar att medarbetarna är lågt motiverade ökar det risken för destruktivt ledarskap. Men också i situationer där chefen har svårare att veta hur han eller hon ska hantera medarbetare, säger Susanne Tafvelin, docent vid Umeå universitet som lett forskningsprojektet.
Medarbetare som själva inte trivs på arbetsplatsen eller inte mår bra har också en tendens att beskriva chefens ledarskap som sämre.
Passiv och aktiv destruktivitet
Forskarna har delat in det destruktiva ledarskapet i passivt och aktivt. Vanligast är passiva chefer som inte är närvarande, undviker att fatta beslut eller ta tag i saker när det behövs. Men ett ledarskap kan också uppfattas som passivt trots att det ligger goda intentioner bakom från chefen. Ett aktivt destruktivt ledarskap, som tar sig uttryck i hotfullt, aggressivt eller kränkande beteenden, är inte lika vanligt.
Aktivt destruktivt ledarskap förekommer oftare i offentlig verksamhet, medan det passiva är något vanligare i privat verksamhet. Skillnaderna är inte stora men de finns där. Det har också visat sig att ledarskapet upplevs som mer arrogant inom regionerna.
Identifierar sig med chef av samma kön
Kön är en annan sak som påverkar hur vi uppfattar ett destruktivt ledarskap. Är chefen av samma kön så påverkar det mer.
– Vi identifierar oss mer med chefer av samma kön och är mer sårbara för hur vi blir behandlade. Det finns även ökad risk att medarbetar säger upp sig till följd av en destruktiv chef av samma kön.
Utifrån sina resultat har forskargruppen tagit fram en guide som främst riktar sig till de som jobbar med HR-frågor. Den visar både på vad som kan orsaka destruktiva beteenden och hur man kan förebygga.
– Som organisation behöver man hålla koll på hur våra chefer har det. Chefer är bara människor och det finns en hel del chefsuppdrag som är krävande och svåra och där chefen har bristande förutsättningar. Det är viktigt att vara medveten om hur man kan förebygga och vad ska man hålla ögonen på.
Destruktivt ledarskap
Exempel på aktivt destruktivt ledarskap kan vara att chefen är hotfull eller aggressiv. Ett passivt destruktivt ledarskap kan vara att chefen är otydlig, drar sig undan och inte tar tag i problem som uppstår.
Ladda ner guiden:
Anita Gullberg
Mer om Chef
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
”Många gömmer sig bakom manualer och processer”
Chef • Ledarskap som bygger på förtroende och självständiga medarbetare, skapar mer effektiva och innovativa organisationer. Det anser Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, som i sin nya bok visar hur denna ledarstil kan omsättas i praktiken.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Information och stöd viktigt vid varsel
Chef • Det finns metoder att använda för att göra situationen så bra som möjligt vid varsel och uppsägningar på företaget.
-
Mellanchefen – jobbets kameleont
Chef • Mellancheferna ska vara lojala mot ledningen samtidigt som de ska stå på medarbetarnas sida. Det kan leda till stress och sämre ledarskap, visar en ny studie.
-
Snällhet på jobbet– så funkar det
Arbetsklimat • Att vara snäll handlar inte om att bara stryka varandra medhårs utan om att ha en öppen dialog och försöka förstå varandra