
Mest läst i år
Publicerat 18 december 2024
Fem sätt att bemöta härskartekniker och därför lönar det sig att vara snäll. Här är några av årets mest lästa artiklar.
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Härskartekniker förekommer på de flesta arbetsplatser. Ofta får de passera för att de är så subtila och för att vi inte vill skapa dålig stämning. Men om de får frodas påverkar de både trivsel och produktivitet negativt. Annakarin Nyberg, forskare och författare, tipsar om hur man kan bemöta dem på bästa sätt.
Det lönar sig att vara snäll
Ökat välmående, bättre samarbete och starkare arbetsprestationer. Att vara snäll på jobbet ger många fördelar – både för gruppen och för dig som individ. Så vad innebär det att vara snäll, och hur blir man en snällare kollega?
Testa hyperfokus och gör en veckas jobb på en dag
Många kämpar för att få tiden att räcka till och pressar in allt fler saker på dygnets 24 timmar. Men det finns tekniker för att få bättre balans. För historieforskaren David Larsson Heidenblad kan 40 minuters ostört arbete spara in en hel veckas jobb.
Att ofta ha tråkigt på jobbet är en varningssignal
Att ofta känna sig uttråkad på jobbet är vanligt. Det får konsekvenser för både hälsa och motivation. Men uttråkningen beror sällan på att du har för lite att göra. Ny forskning visar att du snarare gör fel saker.
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Att lära sig sätta gränser, både i jobbet och privat, är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Det säger Åsa Kruse, psykolog och författare till boken ”Tillbaka till jobbet”. Här kommer hennes tips för att det ska bli så bra som möjligt för alla.
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Det krävs för att arbetsmiljöinsatser inte ska stanna på ritbordet
Arbetsmiljöarbete Många arbetsgivare är bra på att analysera risker i arbetsmiljön och planera för åtgärder. Men utmaningen kommer när förändringarna ska genomföras. Psykologen och forskaren Emma Cedstrand beskriver vad som krävs för att nya arbetssätt ska bli en hållbar del av vardagen.
-

När sjukfrånvaron blir en varningsklocka
Chef Vad kan chefer göra för att upptäcka ohälsa i tid? Genom att följa upp frånvaro, reagera på nya beteendemönster och fråga hur medarbetare mår går det att bryta mönster – innan ohälsan leder till sjukskrivning.
-

Så säger lagen om toaletter på jobbet
Arbetsmiljöarbete Hur många toaletter ska det finnas på en arbetsplats och är det ok att låta kunder använda personaltoan? Arbetsliv bad Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket reda ut vilka regelverk och föreskrifter som finns för toaletter på jobbet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Det krävs för att arbetsmiljöinsatser inte ska stanna på ritbordet
Arbetsmiljöarbete Många arbetsgivare är bra på att analysera risker i arbetsmiljön och planera för åtgärder. Men utmaningen kommer när förändringarna ska genomföras. Psykologen och forskaren Emma Cedstrand beskriver vad som krävs för att nya arbetssätt ska bli en hållbar del av vardagen.
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.