Bra kollegor viktigast när unga väljer jobb
Publicerat 28 juni 2017
Bra kollegor och ett gott ledarskap är de faktorer som rankas högst när nyutexaminerade studenter ska välja arbetsgivare. Lön kommer först som nummer tio på listan. Det visar en undersökning från fackförbundet Jusek.
Fackförbundet Jusek har frågat 2 232 nyutexaminerade studenter vilka faktorer de tycker är viktigast hos en arbetsgivare. Bra kollegor hamnade överst på listan följt av gott ledarskap och trygga anställningsvillkor.
– En rad faktorer hamnar högre än lön när nyutexaminerade rankar vad som är viktigt hos arbetsgivare. För att rekrytera och behålla akademiker behöver organisationer ge både goda villkor och prioritera sociala och organisatoriska faktorer på arbetsplatsen, säger Sofia Hylander, opinionsbildare på Jusek i en kommentar.
Undersökningen visar också att män och kvinnor har olika syn på vilka faktorer som är viktigast hos en potentiell arbetsgivare. Män tenderar att värdera karriärmöjligheter och kompetensutveckling högre än kvinnor. Kvinnor rankar företagets värderingar högre än vad män gör. Men när det gäller lönens betydelse verkar det inte finnas någon större skillnad mellan könen.
Viktigast hos en arbetsgivare
1. Bra kollegor
2. Ett gott ledarskap
3. Trygga anställningsvillkor
4. Möjlighet till kompetensutveckling
5. Balans mellan arbete och fritid
6. Verksamhet i linje med värderingar
7. Karriärmöjligheter
8. Kreativa arbetsuppgifter
9. Kollektivavtal
10. En konkurrenskraftig lön
11. Flexibel arbetstid
12. Att verksamheten är effektiv
13. Att arbetsgivaren har hög status

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
-
”Rätt hanterade kan konflikter vara nyttiga”
Uppdrag • Han är chefen som inte ryggar för konflikter. Tvärtom tror Årets konflikthanterare, advokaten Fredrik Engström, att de till och med kan vara bra för verksamheten och medarbetarna, om de hanteras på rätt sätt.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Så gjorde de tågresan till en fördel i jobbet
Grön omställning • Forskare vid Uppsala universitet har hittat en metod för att kombinera tågresor med produktivt djuparbete.
-
Asbest i puts – dolt hot vid renovering
Arbetssjukdomar • Nytt fynd av asbest i puts väcker oro. Experter varnar för dolda risker vid renovering och uppmanar till noggrann provtagning i äldre byggnader.
-
Sant och falskt om mobilen
Verktyg och produkter • Ska man lägga mobilen i ris om man tappat den i vatten och är det sant att mobilen lyssnar på det du pratar om? Arbetsliv reder ut myter om mobilen – ett av våra allra mest använda arbetsverktyg.