Viktigt att våga prata känslor på medarbetarsamtalet
Publicerat 1 februari 2019
Åtta av tio tycker att förståelsen för sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa ökat, visar en ny undersökning. Det kan bero på att det blivit vanligare att prata med sin chef eller sina kollegor om hur man mår, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Även om sjukskrivningarna för psykisk ohälsa ligger på en fortsatt hög nivå och ofta är långa, så är vi i dag bättre på att prata om hur vi egentligen mår jämfört med för tio år sedan. Den psykiska ohälsan har blivit mer accepterad och ju mer vi pratar om den desto mindre skamfylld blir den. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
– Det kan låta väl enkelt att säga att det allra viktigaste är att vi vågar prata om psykisk ohälsa, men det betyder mer än vi tror att få prata med någon och lätta sitt hjärta om det som känns jobbigt. Det kan vara med en vän, en kollega, chefen eller någon professionell, säger Kristina Ström Olsson som är hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Hon säger att när fler pratar om den psykiska ohälsan vet vi samtidigt att vi inte är ensamma om bekymren, vilket är en vinst i sig eftersom det skapar en större öppenhet. Men hur får man då till en arbetsmiljö där det känns okej att prata om hur man mår innerst inne?
– Det behövs chefer och ledare som öppnar upp för att prata om både det bra och det dåliga. Det ska också vara en naturlig del i medarbetarsamtalet. Även om de nya föreskrifterna om psykosocial arbetsmiljö som kom för ett par år sedan inte var revolutionerande gav de ändå en tydlighet för cheferna om vad deras ansvar innebär.
Samtidigt visar en tidigare undersökning från Länsförsäkringar att mer än varannan chef känner att de behöver mer stöd i hur de ska jobba med psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
Och när cheferna fick fundera på orsaken till den psykiska ohälsan på arbetsplatsen bedömde de att medarbetarnas arbetsliv bara förklarade 20 procent av den psykiska ohälsan. När de anställda fick samma fråga ansåg 95 procent att det är just arbetslivet som är boven i dramat.
– Psykisk ohälsa och sjukskrivningar handlar om ett komplicerat samspel mellan jobb och privatliv. En öppen kommunikation mellan chef och medarbetare är en nyckelfaktor för att främja hälsa.
Även om huvudansvaret för den psykiska ohälsan vilar på chefen och har skärpts så betonar Kristina Ström Olsson att alla medarbetare på en arbetsplats har ett ansvar att lyssna på varandra, och att visa varandra respekt och hänsyn.
– Sen gäller det också att ta ansvar för sitt eget mående. Att våga säga nej och att unna sig vila och återhämtning, sund kost och regelbunden rörelse, säger Kristina Ström Olsson.
Vad behövs för att få ned de höga sjukskrivningstalen för psykisk ohälsa på sikt?
– Ökad kunskap och större medvetenhet.
Gerd Eriksson
Mer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Vanligare att vända sig till kvinnliga chefer med problem
Chef • Åtta av tio chefer upplever att deras arbetsmiljö är ganska bra. Men det finns stora skillnader mellan sektorer och mellan kvinnliga och manliga chefer.
-
Så kan chefen hantera medarbetarundersökningar
Arbetsmiljöarbete • Vad gör du om medarbetarundersökningen visar att det förekommer kränkningar eller att personalen anser att du är en dålig chef?
-
Så skapar ni trygghet i arbetsgruppen
Arbetsklimat • I en arbetsgrupp med psykologisk trygghet vågar man prata om sina misstag, känner tillit till kollegorna och är öppen för nya idéer.