Bild: Istock
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Publicerat 25 mars 2024
Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa och när chefen mår dåligt påverkar det hela organisationen. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
En ny studie från Lunds universitet undersöker en oroande trend där allt fler chefer drabbas av psykisk ohälsa, något som även påverkar arbetsplatsens välbefinnande.
– Chefer behöver bekräftelse på att deras mående är av stor betydelse för organisationen. Deras roll, med ansvar för verksamheten och övriga medarbetare, gör att de har ett särskilt stort behov av stöd, säger docent Ulrika Westrup, som genomfört studien tillsammans med universitetslektor Alina Lidén.
Studien visar att det ofta finns etablerade stödsystem för att hantera medarbetares välbefinnande och arbetsrelaterade problem, men att det saknas motsvarande stödstrukturer för cheferna.
– Vanligtvis finns det policys och väletablerade rutiner för att hantera arbetsrelaterade problem bland medarbetare, medan sådana rutiner sällan är anpassade för att hantera just chefers mående, understryker Alina Lidén.
Värdefullt med kollegialt stöd
För att bemöta denna utmaning föreslår forskarna att organisationer bör skapa speciella forum där chefer kan diskutera och reflektera över deras eget välbefinnande och ledarskap.
– Genom att skapa forum för reflektion kan cheferna tillsammans ta hand om den känslomässiga sidan av chefskapet som sällan eller aldrig får prioritet, säger Ulrika Westrup.
En aspekt som framkommer i studien är värdet av kollegialt stöd, där chefer kan utbyta tankar och idéer med andra i liknande positioner.
– Att få stöd från sina kollegor har tidigare forskning visat på vara särskilt gynnsamt, eftersom dessa ofta både är mer tillgängliga i vardagen och delar liknande erfarenheter. En av de viktigaste funktionerna i det kollegiala stödet är kommunikationen, till exempel i form av råd och aktivt-empatiskt lyssnande, säger Alina Lidén.
Fokus på att lyssna och dela tankar
Cheferna i studien uttryckte ett klart behov av fler möjligheter till samtal och reflektion om sitt välbefinnande.
– Genom att skapa forum för reflektion kan cheferna tillsammans adressera den känslomässiga aspekten av ledarskapet, som sällan får uppmärksamhet, säger Ulrika Westrup.
Hon menar att det är nödvändigt att avsätta tid för dessa möten, där fokus ligger på att lyssna och dela tankar, skilt från de vanliga arbetsuppgifterna.
– Det krävs därmed ett ”strängt” fokus så att samtalen inte glider över i att handla om verksamhetsfrågor eller att ta hand om medarbetarna.
Henrik Lenngren
Mer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Mediebanta och må bättre
Psykisk hälsa • Genom att begränsa tiden vi lägger på sociala medier kan vi snabbt påverka vårt mående till det bättre, visar en studie från Lunds universitet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Unga snickare drabbas av vibrationsskador
Vibrationer • Var tredje snickare visar tecken på vibrationsskador i händerna. Skadorna drabbar även unga snickare enligt en ny avhandling från Lunds universitet.
-
Humor en maktfaktor på jobbet
Arbetsklimat • Humor är ett smörjmedel som kan höja stämningen på jobbet. Men humor kan också vara ett maktmedel som ger fördelar för den som får uppskattning för sina skämt.