Tre tips för att leda sig själv
Publicerat 24 mars 2017
Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.
Mejl och mötesförfrågningar tickar in samtidigt som deadline närmar sig för ett större jobb. Att kunna planera sin tid är viktigt för att inte stressen ska ta överhanden. I dag förväntas tjänstemän ofta själva stå för planeringen och prioritera så att jobbet blir gjort.
– Både på den privata arbetsmarknaden och i offentlig sektor upplever vi att kraven på oss anställda ökar. Vi mäts i allt högre grad på KPI (key performance indicators, reds. anmärkning), det vill säga om vi producerar det som ledningen förväntar sig. Samtidigt styr vi själva över hur vi utför vårt arbete. Det gör att vår förmåga att kunna planera blir allt viktigare, säger Ole Busck, lektor och arbetsmiljöforskare på Aalborg universitet till arbetsmiljömagasinet Mit arbetsmiljö.
Ole Busck tipsar om tre bra saker att tänka på när man ska planera sin arbetsdag. Se faktaruta härintill.
Planera din arbetsdag
- Prioritera dina arbetsuppgifter: Fundera över vad som är din viktigaste arbetsuppgift. När man prioriterar är det även bra att fundera över vad omgivningen har störst behov av. Vilken arbetsuppgift är viktigast utifrån dina mål eller din arbetsgrupps behov?
- Se till att du har sammanhängande tid: Att konstant bli avbruten är inte bra för koncentrationsförmågan. Särskilt inte om det är en krävande arbetsuppgift du ska lösa. Därför är det viktigt att på förhand avsätta tid och markera i kalendern att du ska jobba med en viss arbetsuppgift. Hur mycket tid du behöver beror på uppgiftens komplexitet och omfattning.
- Glöm inte att fika! Sociala aktiviteter med kollegorna är viktiga för att du ska må bra på jobbet. Lämna därför lite luft i kalendern så att du hinner med annat är eget arbete och möten.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetstid
-
Så styr du upp din arbetsdag
Stress Chefens arbetsdag är fylld av stress. Men det finns knep att ta till för att få en mer balanserad vardag.
-
Struktur viktigt när arbetet blir mer flexibelt
Digitalisering Flexibelt arbete är här för att stanna, men utan tydliga riktlinjer och smart planering kan det lätt bli en stressfälla. En ny studie från Högskolan i Gävle visar hur arbetsgivare och medarbetare kan införa rutiner som gör att det fungerar bättre.
-
Planera smartare i höst
Arbetstid Hösten är ett perfekt tillfälle för att skapa bättre vanor. Effektivitetsexperten Petra Brask tipsar om hur man kan planera smartare och få tid och ork över till annat än jobb.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?
-
Lär dig reglera dina känslor på jobbet
Psykisk hälsa Att bli ledsen eller arg på jobbet är fullt mänskligt. Men det finns mycket att vinna på att utveckla sin emotionella intelligens.