Många arbetsmiljöbrister inom e-handeln
Publicerat 30 november 2020
Under årets Black Week och Black Friday valde fler svenskar än någonsin att shoppa online. Samtidigt som näthandeln ökar till följd av pandemin visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket att det finns stora arbetsmiljöbrister i e-handelskedjan.
Under förra veckans Black Week ökade näthandeln med 41 procent jämfört med förra året. Det visar statistik från Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. Även Postnord rapporterar en ökning på hela 49 procent under andra kvartalet 2020. Inför årets julhandel förväntas trenden hålla i sig – allt fler kommer köpa sina julklappar på nätet.
Samtidigt visar Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats av paketterminaler, budfirmor och utlämningsställen, att 8 av 10 företag har brister.
En stor del av pakethanteringen på exempelvis utlämningsställen sker manuellt – det vill säga utan lyfthjälpmedel. Nästan 30 procent av de brister som Arbetsmiljöverket hittat handlar om ergonomi.
– Många medarbetare har inte rätt förutsättningar att jobba på ett sätt som är skonsamt för kroppen. I förlängningen leder det till att det förebyggande arbetet inte blir framgångsrikt, då de exempelvis inte har fått kunskaper om risker och om hälsosam arbetsteknik, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket i en kommentar.
Många arbetsgivare missar att riskbedöma pakethanteringen och tar inte hänsyn till hur ofta de som jobbar med pakethantering lyfter varor och hur många paket de hanterar under en arbetsdag.
– Till exempel kan det vara mer belastande att hantera många lätta paket under lång tid än några få tunga paket, säger Erna Zelmin-Ekenhem.
Hanteringen av truckar i lagermiljöer och på terminaler är en annan allvarlig risk som framkommer i rapporten. Truckförare är den mest olycksdrabbade yrkeskategorin bland män i Sverige och olyckor kopplade till truckar har ökat de senaste åren.
Bättre arbetsmiljö i e-handeln
- Riskbedöm arbetsmiljön regelbundet På prevent.se samt på av.se finns bra stöd för att göra en riskbedömning
- Samverka med skyddsombud och personal Se till att det finns rutiner för hur ni kan jobba tillsammans på arbetsplatsen för att förbättra arbetsmiljön.
- Vidta åtgärder När ni har gjort en riskbedömning är det dags att vidta åtgärder för att minska skador och olyckor.
- Följ upp Åtgärderna måste följas upp regelbundet så att ni ser att de fått den effekt ni vill ha.
- Satsa på introduktion En bra introduktion av nyanställda minskar risken för skador och olyckor.
Källa: Arbetsmiljöverket

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.