Hoppa till huvudinnehållet

Hur sammanhållningen är på jobbet är avgörande för om man väljer att stanna eller söka sig vidare på arbetsmarknaden, enligt en ny undersökning

Bild: Joseph Pearson/Unsplash

Arbetsklimat

Det motiverar medarbetare att vilja stanna

Att jobba med arbetsklimatet har stor betydelse om man vill behålla sina medarbetare. Det visar en ny undersökning där anställda fått lista vad det är som styr valet att stanna kvar på jobbet.

Just nu är arbetsmarknaden stark och många väljer att byta jobb. Men hög personalomsättning är sällan bra för företaget eftersom det kräver mycket resurser samt leder till en nedgång i produktivitet och effektivitet. HR-företaget Talentsoft märker just nu av en ökad efterfrågan på företag som vill ha tips på hur man bäst motiverar och behåller sin personal.

– Kompetensutveckling, tidiga fredagar och årliga bonusar kan alla vara bra verktyg, men det som väger tyngts är den sociala sammanhållningen. Som tur är kräver det ofta överraskande lite av verksamheten för att investera i den kollegiala samanhållningen, och investeringen ger goda resultat, säger Allan Nygaard, chef för Talentsoft i Norden, i en kommentar.

Talentsoft har gjort en enkätundersökning om de viktigaste parametrarna för att behålla medarbetare. På en fråga om vilka de tre viktigaste parametrarna på en arbetsplats är, svarar 75 procent; bra kollegor. Därefter kommer bra lön, flexibla villkor samt god relation till chefen.

FEM TIPS

Behålla bra medarbetare

  • Investera i den kollegiala sammanhållningen Att göra något trevligt utanför arbetet stärker motivationen och samarbetet och är därför en bra investering för företaget.
  • Underskatta inte betydelsen av lön För många är lön en avgörande motivationsfaktor och det kan betala sig beträffande kostnaderna för rekrytering.
  • Erbjud flexibla villkor Möjligheten för att gå tidigt eller få arbeta hemifrån kan bidra till större engagemang och effektivitet.
  • Prioritera kompetensutveckling Både i form av kurser och utbildning samt daglig motivering, stöd och dialog.
  • Stärk relationerna mellan ledning och medarbetare Respektera varandras professionella roller och ställ krav samt involvera varandra.

Källa: Talentsoft

bild på Marianne Zetterblom

Marianne Zetterblom

marianne.zetterblom@prevent.se

Mer om Arbetsklimat

Senaste om Ledarskap