Publicerad 25 oktober 2017

Ta hand om företagets intraprenör

Ledarskap

En entreprenör vet de allra flesta vad det är. Men vad är en intraprenör? Troligtvis inte den som syns eller hörs mest på jobbet – men kanske en av de viktigaste medarbetarna. 

En entreprenör vet vi vad det är – idésprutan som kastar sig ut i det okända, går sin egen väg och startar eget. Men entreprenörens lillasyster, intraprenören, jobbar lite mer i skymundan.

– En intraprenör är en person som inte bara gör sitt jobb, utan den som har modet att driva frågor som inte alltid står på dagordningen. Någon som driver utveckling i organisationen utan att själv ha grundat den, säger Klas Karlsson, vd på rekryteringsföretaget Talentia som varje år delar ut pris till årets intraprenör.

Att ha kreativa och entusiasmerande människor på en arbetsplats som vågar gå mot strömmen kommer bli viktigare i en allt mer konkurrensutsatt värld, enligt Klas Karlsson.

– Tyvärr så slår många bolags immunsystem till inför idéer som inte är manifesterade i en affärsplan och i stället vill man fösa in medarbetarna på den inslagna vägen. Då ledsnar många och söker sig vidare och företagen står utan fräscha nytänkande ögon.

Ledarskapet är av avgörande betydelse för att locka fram intraprenörer i en organisation. Och här väntar en utmaning för chefer i att uppmärksamma vem som kan vad, anser kreativitetskonsulten och författaren Gabriella Wejlid.

– En bra idé kommer sällan färdigpaketerad eftersom det är ovanligt att en och samma person både är mästare i att få, sälja in och genomföra idéer, säger hon.

Som organisation kan man göra mycket för att öka kreativiteten.

– Alla kan bli mer kreativa med rätt träning och förutsättningar, men också genom att minska hindren för idéskapande och idéutveckling, säger Gabriella Wejlid.

För intraprenören Charlotta Szczepanowski är det oerhört viktigt med en uppmuntrande företagskultur och att arbetsgivaren är öppen för nytänk. 

Men så har det inte alltid varit för hennes del.

– Jag har suttit på en del positioner där ledningen tyckt att de redan kan allt och det är inte särskilt inspirerande. Att ledningen är villiga att lyssna är jätteviktigt, annars vill man ju inte jobba kvar.

Sedan 2009 har Charlotta Szczepanowski arbetat med hållbarhetsfrågor på Riksbyggen. Här har hon jobbat hårt med att få in hållbarhet i alla processer vilket också har gett resultat – men hon har inte alltid haft medvind.

– Alla har såklart inte varit odelat positiva till mina förslag och jag har studsat in i väggen både en och två gånger. Då gäller det att vara kreativ och ha förmågan att kunna förklara och förenkla på olika sätt för olika människor.

Några av projekten hon har drivit igenom är olika aktiviteter för att få medlemsföreningarna att engagera sig i energi- och miljöfrågor. Hon har också varit en av hjärnorna bakom bostadsprojektet Brf Viva i Göteborg. Här finns bilpool och cykelverkstad för att skapa bilfria hushåll och husen är självförsörjande med bergvärme och solenergi. Dessutom ska husen byggas med en ny typ av klimatsmart betong som utmanar betongindustrin att minska sina utsläpp.

– Ibland har jag fått känslan av att hållbarhetsfrågor ses som glasyren på kakan och något som vi kan syssla med lite på sidan av. Men hållbarhetsfrågorna är ju själva kakan och genomsyrar allt. När vi poängterat detta så har vi stött på patrull och fått kämpa en hel del, men nu börjar vi se resultatet av det arbetet.

Charlotta Szczepanowski beskriver sig själv som kreativ och samtidigt strukturerad. Hon tror att anledningen till att hon fått igenom så många av sina idéer och så ofta fått med sig organisationen delvis handlar om att hon är en tydlig kommunikatör, men också att hon vet när hon ska trycka på gas- eller bromspedalen.

– Man måste vara ödmjuk och inkännande för att få gehör för sina idéer. Jag känner av när fönstret är stängt och då det inte går att driva igenom mina förslag. Däremot så har jag förberett mig in i minsta detalj och hoppar in direkt så fort fönstret öppnas lite på glänt, säger hon.

Vad är en intraprenör

  • Gör inte bara sitt jobb utan vill aktivt förbättra, lösa problem och skapa något nytt.
  • Besluts- och handlingskraftig.
  • Följer inte regler för sakens skull.
  • Är kreativ och har mycket idéer.
  • Gillar att vara en del av ett system.
  • Är tvåspråkig och förstår vad som krävs för att komma någonstans med en idé, men kan också förhålla sig till systemet man verkar i.

Källa: Klas Karlsson, Talentia

Tips Så främjar ni en kreativ kultur på jobbet

Avsätt tid till brainstorming
Avsätt tid till att fritt diskutera idéer, möjligheter och lösningar. Och var inte rädd för att ifrågasätta, tänka om, utveckla och testa idéerna.

Ha högt i tak
Uppmuntra till skratt, experiment och olika åsikter på arbetsplatsen. Det ska vara okej att prova sig fram och att misslyckas. Det ökar sannolikheten att medarbetarna vågar berätta om sina idéer, även de halvfärdiga.

Ha tillit
Att kontrollera varje steg medarbetarna tar bidrar inte till en kreativ miljö. Det måste finnas mål och visioner som ger ramar men glöm inte att också skapa förutsättningar för frihet och självbestämmande.

Variera möblemanget
Underskatta inte den fysiska miljön. En kreativ arbetsmiljö är varierad, trivsam och funktionell. Det finns rum i olika storlekar, stilar och kulörer med mötesplatser för spontana diskussioner, och tysta platser för fokuserat arbete.

Få nya intryck
Leta aktivt efter nya intryck, ny kunskap och inspiration. Håll möten på olika platser och gå på seminarier, mässor, kurser och studiebesök.

Källa: Gabriella Wejlid, kreativitetskonsult, författare och föreläsare inom kreativitet, hjärnträning och retorik.

Taggar: ChefInnovationer

Skriv din kommentar

Kommentarer är tillåtna till 2018-04-25




Regler för kommentarer

Webbfråga

Vad gör ni för att motverka sexuella trakasserier?

  • Har en policy 64%  
  • Inget särskilt 15%  
  • Vet inte 16%  
  • Ska börja jobba med frågan 4%  
Totalt antalet röster: 104