Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Publicerat 24 april 2025
Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig och det är en ganska vanlig ordning inom de flesta företag.
Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön på arbetsplatsen ligger hos företagets högsta chef. Vanligt är dock att delegera uppgifter som har med arbetsmiljöarbetet att göra till de som är närmare verksamheten, till exempel en mellanchef.
Hur det ska göras finns tydligt reglerat i Arbetsmiljöverkets föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kallas uppgiftsfördelning och arbetsgivaren ska se till att de som får uppgifterna har både kompetens och befogenhet att utföra arbetet.
– Kompetens är både extern kunskap om arbetsmiljöfrågor och intern kunskap om rutiner och riktlinjer inom företaget. För den externa kompetensen finns olika arbetsmiljöutbildningar man kan gå. Befogenhet handlar om att ha ekonomiska befogenheter, det vill säga en budget som gör det möjligt att genomföra saker, och en arbetsledningsrätt, säger Per Axell, jurist som är specialiserad på arbetsrätt och arbetsmiljörätt.
Skriv ner vem som ska göra vad
I företag som har fler än tio arbetstagare ska en uppgiftsfördelning vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka uppgifter det handlar om.
– Det är viktigt att ha klart för sig att det handlar om delegering av uppgifter, att dela ut arbetsuppgifter, inte av ansvar. Ansvaret för arbetsmiljön ligger på vd och det kan han eller hon aldrig avsäga sig. Observera dock att det rättsliga arbetsmiljöansvaret bara kan avgöras i domstol.
Andra läser också:
Uppgifter som kan delegeras är exempelvis att ta fram handlingsplaner för det systematiska arbetsmiljöarbetet och se till att det finns rutiner för hur man ska hantera ohälsa och tillbud.
För företag som har färre än tio anställda räcker det med en muntlig delegering. Men Per Axell anser det bör vara skriftligt i alla sammanhang.
– Det är aldrig bra med en muntlig delegering. Det blir inte lika tydligt och ord står mot ord när det gäller vad man kommit överens om.
Om det verkar svårt att ta fram en skriftlig delegation så finns det mallar att ta hjälp av.
– Men man ska aldrig använda sig av mallen rakt av utan den ska anpassas till den egna verksamheten.
Exempel på mall för uppgiftsfördelning
Kräv tillräcklig kompetens och befogenhet för uppgifterna
Den som får uppgifter delegerade ska skriva under men bara under förutsättning att det är sådant som man har möjlighet att genomföra. Finns det delar där du saknar kompetens eller befogenhet så får du ta upp det med din chef och begära förändringar eller säga ifrån dig uppgifterna.
Även om du har tagit på dig uppgifter kan det komma tillfällen när du inte har möjlighet att genomföra dem. Då finns möjlighet att returnera uppgiften och även det ska göras skriftligt.
– Det kan handla om att dina befogenheter inte räcker till. Du har kanske inte attesträtt för så stora belopp eller investeringar som krävs. Då är det viktigt att returnera uppgiften. Då har du frigjort dig och ansvaret ligger på en högre nivå.
Med en uppgiftsfördelning blir det tydligt inom företagen vem som ska göra vad. Men det har också betydelse om det skulle ske en olycka eller händelse som ska granskas av externa aktörer, som polis eller åklagare. De kan då utgå från uppgiftsfördelning för att se vem som svarar för olika arbetsuppgifter när det gäller arbetsmiljöarbetet.
Uppgiftsfördelning i arbetsmiljöarbetet
- Arbetsgivaren har alltid kvar sitt ansvar för arbetsmiljön, även om arbetsmiljöuppgifter har delats ut.
- Den som får en arbetsmiljöuppgift behöver ha tid, kunskap, befogenheter och resurser för att kunna utföra den.
- Uppgiftsfördelningen ska vara skriftlig om företaget har fler än tio anställda. Men även i mindre företag är det bra att skriva ner vem som ska göra vad, så att inga oklarheter uppstår.
Arbetsmiljöverket, www.av.se

Anita Gullberg
Mer om Arbetsmiljöarbete
-

Så väcktes mitt intresse för arbetsmiljö
Så gjorde vi Engagemanget för arbetsmiljö kan väckas på många olika sätt. Här berättar en produktionschef, en arbetsmiljöingenjör och två skyddsombud om vad som fick dem att intressera sig för arbetsmiljöfrågor.
-

I ambulansen blir hennes diagnoser en styrka
Arbetsmiljöarbete För ambulanssjuksköterskan Ronja Olsson är adhd inte ett hinder utan en tillgång. Hon är en av sjuksköterskorna i en ny studie som beskriver hur diagnoser som adhd och autism kan ge unika styrkor i vården.
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-

Avstämningsmöten – nyckeln till en bra relation med dina medarbetare
Möten Regelbundna avstämningar med medarbetarna är en central del i ett gott ledarskap. Inte bara för att hålla koll på hur det går på jobbet, utan också hur de mår. Men hur får man till bra avstämningsmöten som inte bara känns som ett stressigt avbrott i vardagen?
-

"Ledarskap handlar mer om känslor än struktur"
Uppdrag Om medarbetarna mår bra så mår företaget bra. Det säger John Seiborg, butikschef på Ica Maxi i Växjö och Prevents arbetsmiljöstipendiat.
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.