Övermäktigt personalansvar för vårdchefer
Publicerat 10 oktober 2016
Chefer i vård, omsorg och socialt arbete har i snitt 30 underställda medarbetare. Det är tre gånger fler än i de flesta andra branscher, visar en ny rapport. Det spelar roll hur stor arbetsgruppen är –både för chefens arbetsmiljö och medarbetarnas.
Hur många personer förväntas en chef leda och ha ansvar för?
Det finns ett tydligt könsmönster i svaret på den frågan. Inom den stora branschen vård och omsorg är åtta av tio anställda kvinnor. Där har chefer i snitt 30 medarbetare. Inom utbildning, med nästan lika hög andel kvinnor, går det genomsnittligen 27 underställda per chef.
Inom de flesta andra branscher, där könsfördelningen är jämnare eller männen är i majoritet, har chefer mellan 7 och 16 medarbetare under sig.
– Jag blev förvånad över att det var så stor och tydlig skillnad mellan de största kvinnodominerade branscherna och den övriga arbetsmarknaden, säger Klara Regnö, ekonomie doktor och verksam vid Göteborgs universitet och Mälardalens högskola.
Klara Regnö har, på uppdrag av fackförbundet Vision, kartlagt den genomsnittliga chefstätheten i 15 branscher i privat och offentlig sektor utifrån SCB:s yrkesstatistik. Siffrorna visar genomsnittet, påpekar hon. Vissa chefer har alltså betydligt fler underställda medarbetare, medan andra har färre.
Det finns inga studier som visar att det är lämpligt med stora arbetsgrupper i just vården. Snarare tvärtom, säger Klara Regnö. Verksamheten är geografiskt spridd, ofta öppen dygnet runt och arbetsuppgifterna är komplexa och föränderliga. Det talar för att det vore bättre med färre medarbetare per chef.
Hon har också gått igenom forskning om konsekvenserna av stora medarbetargrupper. Chefer som har många underställda upplever generellt sämre arbetsmiljö.
– Stressen och överbelastningen ökar, säger Klara Regnö. Cheferna får mindre känsla av kontroll över arbetet och lägre arbetstillfredsställelse. Arbetet blir mer fragmenterat. De får svårt att hinna med och svårt att vara närvarande som chefer.
Medarbetare i stora grupper under en chef får svagare stöd och mindre återkoppling på sitt arbete. De har en sämre relation till chefen. De är mindre engagerade och mindre nöjda med jobbet. Det ökar risken för ohälsa.
– Det finns också studier som visar på ökad personalomsättning, säger hon.
Enligt Klara Regnö går det inte att enkelt sätta en siffra på hur många underställda en chef bör ha. Många olika saker i organisationen spelar roll i sammanhanget.
– Det beror till exempel på vilket slags verksamhet det rör sig om, hur komplext arbetet är och hur det administrativa stödet till cheferna ser ut. Men forskningen visar att många av dem som har 30 medarbetare, eller ännu fler, får för hög arbetsbelastning. De borde ha färre underställda, med tanke på verksamhetens art och komplexiteten i arbetet.

Margareta Edling
Mer om Chef
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mellanchefens arbetsmiljöansvar – så funkar det
Arbetsmiljöarbete • Som mellanchef har du ett ansvar för arbetsmiljöarbetet som är kopplat till att du leder arbetet för din grupp eller avdelning. Dina chefer kan delegera ytterligare uppgifter till dig.
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Mobbning på jobbet – så gör du som chef
Mobbning • Att lyssna och agera tidigt om en medarbetare upplever mobbning kan göra stor skillnad. Anna Widing, chefsrådgivare på Ledarna, ger handfasta råd om hur du som chef ska hantera kränkande särbehandling.
-
"Jag vill höja chefers arbetsmiljö-självförtroende"
Uppdrag • När hon själv blev chef första gången var det chockartat. I dag har Prevents vd Susanna Ribrant betydligt mer erfarenhet och drivs av att stärka chefers självförtroende i arbetsmiljöfrågor.