
Bild: Creative commons
Vredesutbrott på kollegorna ger sämre sömn
Publicerat 3 maj 2018
Det är inte bara stress och hög arbetsbörda som kan leda till sömnlösa nätter. En ny studie visar att hur vi beter oss mot våra kollegor också påverkar nattsömnen.
Att vara trevlig och hjälpsam på jobbet brukar leda till att man själv bemöts på ett trevligt sätt och får hjälp när man behöver den. Nu visar en ny studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften "Journal of Applied Psychology" att ett trevligt sätt även ger bättre nattsömn. Det rapporterar tidningen Business Insider.
Enligt undersökningen leder ilsket uppförande, vredesutbrott och skvaller om kollegorna till att man grubblar mer på jobbet på kvällen och får svårare att somna.
Forskare vid ett universitet i Iowa intervjuade 600 anställda i USA och Kina om hur de betedde sig på jobbet samt hur de sov på nätterna. Resultatet visade att ju sämre de uppträdde på arbetsplatsen desto mer tänkte de på jobbet på kvällen. Det gav i sin tur insomningssvårigheter och sämre sömn.
Enligt forskarna lönar det sig för arbetsgivaren att uppmuntra bra beteende.
– Den som inte får tillräckligt med sömn är mindre engagerad och produktiv och dessutom löper en större risk att bli skadad, säger Zhenyu Yuan, en av forskarna på universitetet i Iowa.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-

Trivsel börjar med chefen
Arbetsklimat Enligt en ny rapport från Mynak finns det fyra nycklar för att må bra och känna engagemang på jobbet. Allt börjar med ledarskapet.
-

Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-

Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-

Fem tips - så minskar du stressen i december
Må bra I december är det lätt att känna prestationskrav, både på jobbet och privat. Men det finns sätt att tackla stressen.
-

Bättre hälsa med närvarande chef
Chef En närvarande chef ger friskare medarbetare, enligt en ny rapport från Skandia.
-

Meningsfullhet och balans i vardagen motverkar stress
Stress Hur vi skapar mening och balans i vardagen är en viktig nyckel för att minska stressrelaterad ohälsa. Det handlar inte bara om vad vi gör utan hur och varför, visar en ny avhandling.