
Bild: Genererad med hjälp av AI
Ta makten över din tid
Publicerat 25 februari 2025
Har du tid att göra det du vill eller känns det som timmarna bara rinner i väg? Trots att vi har mer ledig tid än någonsin upplever de flesta att tiden inte räcker till. Psykologen Jonas Blom undersöker i en ny bok hur vi uppfattar, använder och värderar vår tid.
Vad ska man göra av den tid man har? Och varför uppfattar vi tid på så olika sätt beroende på vad vi gör och var i livet vi befinner oss? Psykologen och föreläsaren Jonas Blom har länge varit fascinerad av tid, vilket nu har mynnat ut i hans nya bok ”Du hinner – ta makten över din tid”.
Utifrån ett psykologiskt perspektiv är tid inte något statiskt utan snarare något väldigt subjektivt. Många av oss upplever exempelvis att tiden gick långsammare när vi var barn. Det beror på att minnet av tiden har stor betydelse, förklarar Jonas Blom.
– När vi är barn upplever vi fler nya, spektakulära saker än vad vi gör när vi är äldre. När vi gör det upplever vi tiden med alla våra sinnen, det kan nästan kännas som att tiden stannar, säger han.
Förändra de dagliga rutinerna
När dag efter dag präglas av samma rutiner skapar vi färre spektakulära minnen, vilket gör att vi i efterhand uppfattar att tiden gått snabbare. För den som känner en stress över att livet går allt snabbare finns det dock förändringar att ta till.
– I viss mån kan man ruska till sin tillvaro, till exempel när man byter jobb, flyttar eller liknande. Det blir en sorts nystart med nya upplevelser, säger Jonas Blom.
För den som inte har möjlighet eller lust att ta till något så drastiskt kan det också göra viss skillnad med små förändringar i dagliga rutiner, som att ta olika vägar till jobbet eller möblera om hemma.
Finns det något du kan sluta med?
Jonas Blom har även intresserat sig för hur stress påverkar vår tidsuppfattning. Han konstaterar att det finns en dubbelriktad effekt.
– Om du upplever att du har för lite tid för att göra något så blir du stressad och om du är stressad upplever du ofta att det är svårare att göra en bra prioritering av vad du ska lägga din tid på, säger han.
För att inte hamna i tidsstressfällan rekommenderar Jonas Blom att se över sina åtaganden, både på jobbet och privat, och se om du kan ta bort något.
– Ifrågasätt det du gör och fundera på om det verkligen är viktigt. Är det något du kan skala bort? Vi människor har en tendens att lägga till saker men inte dra ifrån saker.
Dålig idé att göra flera saker samtidigt
Ett vanligt sätt att hantera tidsstress är att försöka göra flera saker samtidigt, multitasking. Det är sällan en god idé. Forskning visar att multitasking ofta leder till att man blir mer uttröttad och presterar sämre.
– Multitasking lämnar en ofta med en känsla av att ha gjort mycket men inte kommit så långt, säger Jonas Blom.
Jonas Blom hoppas att hans bok ska motivera fler att prioritera sin tid bättre. Hans råd är att prioritera det som är viktigt, på jobbet och i livet i stort, och välj bort det som är mindre viktigt eller som du inte kan göra med god kvalitet.
– Och acceptera att vissa perioder i livet inte tillåter dig att göra allt du vill göra.

Katharina Hedström
Mer om Stress
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
-

När tröttheten inte går över
Må bra Cancerbehandling eller långvarig och svår stress kan leda till fatigue – en typ av trötthet som inte går att vila bort.
-

Så får du koll på blodtrycket
Må bra Ungefär en tredjedel av alla svenskar har högt blodtryck och ju äldre vi blir desto vanligare är det. Stress och buller är riskfaktorer.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-

Fem tips för att bli bättre på att mingla
Möten Känner du dig också obekväm när det är dags för mingel på jobbet? Arbetsliv bad varumärkesexperten Anna-Karin Lingham om några tips på hur man övervinner sin mingelskräck och blir säkrare och mer avslappnad.
-

Fyra nycklar till en inkluderande arbetsplats
Diskriminering Det finns ingen universallösning för att bli en inkluderande arbetsplats, men fyra faktorer är avgörande, enligt forskaren Kristian Palm.
-

Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.