
Bild: Istockphoto
Så bemöter du en sörjande kollega
Publicerat 19 mars 2018
Att förlora en anhörig eller en kär vän är något de flesta tvingas gå igenom. På arbetsplatsen kan det därför vara en god idé att ha en plan för hur man stöttar medarbetare i sorg.
Den danska webbtidningen "Mit arbejdsmiljo" har listat 7 råd för hur man tar hand om och bemöter medarbetare i sorg.
1. Gör en krisplan Bestäm på förhand vem som gör vad vid ett dödsfall som drabbat en kollega. Se till att det finns en lista på anhöriga att kontakta i krissituationer.
2. Ta snabbt kontakt med medarbetaren Precis efter ett dödsbud är det svårt att göra en plan för framtiden, men att bara visa att man finns där som chef eller kollega är viktigt. Under en tid kanske medarbetaren behöver gå ner i tid eller få lite färre arbetsuppgifter.
3. Ha ett samtal vid återgång i arbete Om medarbetaren varit sjukskriven till följd av ett dödsfall är det bra att som chef ha ett uppstartssamtal innan återgång i arbete för att ta reda på om medarbetaren är i behov av stöd i någon form.
4. Informera kollegorna En chef, eller den drabbade själv, kan skicka ett mejl till sin arbetsgrupp för att informera om det som hänt. Där kan man till exempel berätta om man vill prata om det som hänt eller inte. En del som går igenom sorgearbete tycker att det är skönt att arbetsplatsen är ett frirum.
5. Bryt tabut Om inte medarbetaren tydligt sagt ifrån att hen inte vill prata om det inträffade så kan man som kollega eller chef på ett respektfullt sätt fråga hur det är och säga att man är ledsen över det som skett. Om personen i fråga markerar att hen inte vill prata så får man acceptera det.
6. Kom ihåg att en sörjandes behov kan ändra sig Även om den som sörjer inte vill prata om det direkt efter dödsfallet kanske hen vill göra det senare.
7. Sorg tar tid Sorgearbete är en process som tar tid. På ytan kanske det verkar som allt är bra men så behöver inte vara fallet. Därför kan det vara bra att chefen följer upp hur medarbetaren mår under längre tid.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Ny bok gör upp med myten om positiva tankar
Psykisk hälsa • Nyckeln till förändring är inte att tänka annorlunda utan att göra annorlunda, enligt psykologen och författaren Siri Helle.
-
Varannan mådde dåligt men få berättade
Psykisk hälsa • Inte ens hälften av alla som mått dåligt under pandemin berättade det för sin arbetsgivare. Och bara var femte som gjorde det fick tillräckligt stöd.
-
Bli bättre på att hantera oro
Psykisk hälsa • I kristider behöver vi fortsätta göra saker vi mår bra av. Det är också viktigt att hitta sätt att hantera sin oro, enligt Kerstin Jeding som är aktuell med en bok om hur man kan göra för att orka i en svår tid.
Senaste om Tips och råd
-
Skapa en plan för krissituationer
Så gör du • På varje arbetsplats behövs en krisgrupp och en plan för krissituationer. I planen ska det bland annat framgå vilken typ av kriser som kan uppstå hos er och vem som gör vad om något händer. Sju tips.
-
Sju enkla tips för att utvecklas på jobbet
Kompetens • Här kommer några tips på hur du kan ta kontroll över din kompetensutveckling.
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.