Bild: Istockphoto
Så bemöter du en sörjande kollega
Publicerat 19 mars 2018
Att förlora en anhörig eller en kär vän är något de flesta tvingas gå igenom. På arbetsplatsen kan det därför vara en god idé att ha en plan för hur man stöttar medarbetare i sorg.
Den danska webbtidningen "Mit arbejdsmiljo" har listat 7 råd för hur man tar hand om och bemöter medarbetare i sorg.
1. Gör en krisplan Bestäm på förhand vem som gör vad vid ett dödsfall som drabbat en kollega. Se till att det finns en lista på anhöriga att kontakta i krissituationer.
2. Ta snabbt kontakt med medarbetaren Precis efter ett dödsbud är det svårt att göra en plan för framtiden, men att bara visa att man finns där som chef eller kollega är viktigt. Under en tid kanske medarbetaren behöver gå ner i tid eller få lite färre arbetsuppgifter.
3. Ha ett samtal vid återgång i arbete Om medarbetaren varit sjukskriven till följd av ett dödsfall är det bra att som chef ha ett uppstartssamtal innan återgång i arbete för att ta reda på om medarbetaren är i behov av stöd i någon form.
4. Informera kollegorna En chef, eller den drabbade själv, kan skicka ett mejl till sin arbetsgrupp för att informera om det som hänt. Där kan man till exempel berätta om man vill prata om det som hänt eller inte. En del som går igenom sorgearbete tycker att det är skönt att arbetsplatsen är ett frirum.
5. Bryt tabut Om inte medarbetaren tydligt sagt ifrån att hen inte vill prata om det inträffade så kan man som kollega eller chef på ett respektfullt sätt fråga hur det är och säga att man är ledsen över det som skett. Om personen i fråga markerar att hen inte vill prata så får man acceptera det.
6. Kom ihåg att en sörjandes behov kan ändra sig Även om den som sörjer inte vill prata om det direkt efter dödsfallet kanske hen vill göra det senare.
7. Sorg tar tid Sorgearbete är en process som tar tid. På ytan kanske det verkar som allt är bra men så behöver inte vara fallet. Därför kan det vara bra att chefen följer upp hur medarbetaren mår under längre tid.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Psykisk hälsa
-
Perfektionism får oss att prestera sämre
Psykisk hälsa • Andelen unga som ställer orimligt höga krav på sig själva har ökat de senaste 10–20 åren, visar psykologisk forskning. Den som lider av perfektionism riskerar både att bli utbränd och att prestera sämre på jobbet.
-
Ny studie om arbetsplatsens stöd vid livskriser
Psykisk hälsa • Hur kan chefer och kollegor stötta medarbetare som råkar ut för svåra livshändelser? Den frågan ska forskare vid Luleå tekniska universitet nu undersöka.
-
Rutiner saknas för chefer som mår dåligt
Psykisk hälsa • Allt fler chefer lider av psykisk ohälsa. Ny forskning visar att samtal om chefernas hälsa kan vara en viktig lösning på problemet.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så kan chefen ge psykisk första hjälp
Psykisk hälsa • Som chef är det viktigt att våga möta en krisande medarbetare. Här får du tips hur kan hjälpa och vilka fallgropar du ska undvika.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
-
Så blir du bättre på att få jobbet gjort
Arbetsmiljöarbete • Att skjuta upp eller prokrastinera sådant som känns svårt eller tråkigt är vanligt.