Tre tips för att leda sig själv
Publicerat 24 mars 2017
Allt fler tjänstemän styr över sin tid och prioriterar själv bland arbetsuppgifterna. Den danska arbetsmiljöforskaren Ole Busck har tre tips på hur man kan tänka när man planerar sin tid för att stressen inte ska ta överhanden.
Mejl och mötesförfrågningar tickar in samtidigt som deadline närmar sig för ett större jobb. Att kunna planera sin tid är viktigt för att inte stressen ska ta överhanden. I dag förväntas tjänstemän ofta själva stå för planeringen och prioritera så att jobbet blir gjort.
– Både på den privata arbetsmarknaden och i offentlig sektor upplever vi att kraven på oss anställda ökar. Vi mäts i allt högre grad på KPI (key performance indicators, reds. anmärkning), det vill säga om vi producerar det som ledningen förväntar sig. Samtidigt styr vi själva över hur vi utför vårt arbete. Det gör att vår förmåga att kunna planera blir allt viktigare, säger Ole Busck, lektor och arbetsmiljöforskare på Aalborg universitet till arbetsmiljömagasinet Mit arbetsmiljö.
Ole Busck tipsar om tre bra saker att tänka på när man ska planera sin arbetsdag. Se faktaruta härintill.
Planera din arbetsdag
- Prioritera dina arbetsuppgifter: Fundera över vad som är din viktigaste arbetsuppgift. När man prioriterar är det även bra att fundera över vad omgivningen har störst behov av. Vilken arbetsuppgift är viktigast utifrån dina mål eller din arbetsgrupps behov?
- Se till att du har sammanhängande tid: Att konstant bli avbruten är inte bra för koncentrationsförmågan. Särskilt inte om det är en krävande arbetsuppgift du ska lösa. Därför är det viktigt att på förhand avsätta tid och markera i kalendern att du ska jobba med en viss arbetsuppgift. Hur mycket tid du behöver beror på uppgiftens komplexitet och omfattning.
- Glöm inte att fika! Sociala aktiviteter med kollegorna är viktiga för att du ska må bra på jobbet. Lämna därför lite luft i kalendern så att du hinner med annat är eget arbete och möten.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetstid
-
Struktur viktigt när arbetet blir mer flexibelt
Digitalisering • Flexibelt arbete är här för att stanna, men utan tydliga riktlinjer och smart planering kan det lätt bli en stressfälla. En ny studie från Högskolan i Gävle visar hur arbetsgivare och medarbetare kan införa rutiner som gör att det fungerar bättre.
-
Planera smartare i höst
Arbetstid • Hösten är ett perfekt tillfälle för att skapa bättre vanor. Effektivitetsexperten Petra Brask tipsar om hur man kan planera smartare och få tid och ork över till annat än jobb.
-
Det säger forskningen om arbetstidsförkortning
Arbetstid • Kortare arbetsvecka med bibehållen lön är drömmen för många. Och forskning inom området visar att den upplevda hälsan förbättras vid arbetstidsförkortning. Däremot påverkas inte den faktiska hälsan eller sjuktalen till det bättre.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Hantera din oro i fem steg
Psykisk hälsa • Psykologerna Tove Wahlund och Erik Andersson tipsar i en ny bok om hur man kan lära sig att hantera sin oro.