
Bild: Istock
Få företag har strategier för att behålla äldre
Publicerat 9 oktober 2024
Vi behöver arbeta längre upp i åldern, trots det är det få chefer som har strategier för hur detta ska gå till. Men det behöver inte vara svårare än att visa uppskattning för en äldre medarbetare eller anpassa arbetsuppgifter så att kroppen håller.
Knappt var fjärde organisation har planerat för hur de ska behålla äldre medarbetare så länge som det går. Det visar en undersökning som företaget Avonova gjort bland 520 chefer.

– Det här är oroande. Inte minst med tanke på att vårt pensionssystem kräver arbete längre upp i åren, och att den utvecklingen måste kombineras med ett arbetsliv som är hållbart på lång sikt, säger Per-Nicklas Olofsson, som är psykolog och organisationskonsult på Avonova.
Har företaget ingen strategi för att behålla sina seniora medarbetare finns det ändå många åtgärder som är relativt enkla att genomföra.
– Det kan handla om att prata igenom och visa uppskattning och att berätta att det finns en vilja att ha medarbetarna kvar.
Andra insatser är att anpassa arbetsuppgifter så att kroppen håller och anpassa arbetstiden genom att ge möjlighet att gå ner i tid eller skapa mer flexibilitet.
Viktigt att visa uppskattning
Även inom yrken med fysiskt krävande arbetsuppgifter går det att anpassa för de äldre medarbetarna, anser Per-Nicklas Olofsson. Till exempel inom vård och omsorg.
– Det är jag helt övertygad om. Se till att inte ha samma krav och tempo så att de kan använda de ergonomiska hjälpmedel som finns.
Att visa uppskattning för äldre medarbetare handlar om att ta tillvara erfarenhet och kunskap men också att motivera medarbetarna att fortsätta utvecklas i sitt yrke, kanske genom att gå utbildningar.
– Som medarbetare är det viktigt att vara behövd, känna uppskattning och vara en del av ett sammanhang.
Företag har mycket på att vinna på att de äldre medarbetarna stannar.
– Medarbetargrupper som är blandade både vad gäller ålder och kön har färre konflikter och är mer harmoniska.
Andra vinster är att den som har arbetat länge i en verksamhet har ett stort kontaktnät både inom och utanför organisationen.
Föra kunskap vidare till de yngre
Mentorskapsprogram är ett bra sätt att ta tillvara de äldres kunskaper och föra dem vidare till yngre medarbetare. I en harmonisk arbetsgrupp där medarbetarna känner psykologisk trygghet finns det också goda förutsättningar att skapa ett bra klimat för innovation och utveckling.
– Att låta de yngre bolla sina idéer mot de äldres erfarenhet skapar goda möjligheter för innovation. Men då måste alla vara öppna och som äldre får man inte bli negativ och bakåtsträvare.
Varför det är så få som har strategier för att behålla sina medarbetare ger underökningen inte svar på.
– Jag tror att det handlar om att man hittills fokuserat mer på strategier för att behålla yngre och medelålders medarbetare, säger Per-Nicklas Olofsson.

Anita Gullberg
Mer om Äldre
-
Svenskar jobbar näst längst i EU
Äldre Svenskar jobbar i snitt 43 år, betydligt längre än EU-genomsnittet, enligt Eurostat. Samtidigt visar statistik från Arbetsmiljöverket att många äldre medarbetare tvivlar på om de kommer orka ända fram till pension.
-
Fyra berättar – därför går vi inte i pension
Så gjorde vi Varför fortsätter vissa att jobba – trots att pensionsåldern är passerad med råge? Arbetsliv har träffat en sjuksköterska, en snickare och en kock som alla passerat 70 – men som ändå inte vill lämna arbetslivet. Vad är det som driver dem? Och hur ser arbetsgivarna på äldre medarbetare?
-
Stor studie motbevisar fördomar mot äldre
Äldre En ny rapporten visar att gruppen 50 plus har större ork och högre engagemang i jobbet än sina yngre kollegor.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
-
Stora skillnader i hur vi använder AI på jobbet
AI Nästan en tredjedel av svenskarna använder AI-verktyg i sitt arbete. Det visar årets upplaga av rapporten ”Svenskarna och internet”. Men användandet skiljer sig mycket åt – mellan tjänstemän och arbetare och till viss del även mellan kvinnor och män.