Publicerad 4 maj 2021

Svårt att vara chef åt en arbetsnarkoman

Arbetsnarkomani

Ett samtal med en medarbetare som underpresterar kan kännas lättare än att prata med någon som behöver sänka sin ambitionsnivå. Men risken är att det blir som i en skolklass. Chefen fokuserar på de stökiga barnen medan de skötsamma får klara sig själva, säger ledarskapsexperten Pia Ståhl.

Att vara arbetsnarkoman handlar inte främst om att jobba mycket i största allmänhet och drivas av lust för sitt arbete, utan om känslan av att ens värde som människa är avhängigt det man presterar på jobbet. En problematik som kan vara svår att komma åt.

– Det är lättare som chef att göra utvecklingsplaner för de som underpresterar och höja deras kompetensen än att göra utvecklingsplaner för en medarbetare som behöver sänka sin ambitionsnivån, säger Ulrika Emmoth som är kommunstrateg på HR-avdelningen i Eskilstuna kommun.

Kan upplevas sårande

Hon tycker det är svårt att säga till den som gör sitt arbete jättebra att den ska sänka ambitionsnivån. Det kan upplevas sårande för en person som är beroende av sitt arbete. Samtidigt måste man som chef agera eftersom en person som överarbetar för eller senare riskerar att gå in i en utmattningssjukdom.

– Vill man ha hållbara medarbetare och en hållbar organisation behöver man som chef ta det där samtalet. Enligt arbetstidslagen kan inte en person jobba hur många timmar som helst. Det handlar om att vara tydlig och öppen med varför man gör det, att man har ett ansvar som arbetsgivare att se till medarbetarens hälsa.

Ulrika Emmoth tycker också att det är viktigt att som chef ha en öppen dialog med medarbetarna om vad som är en rimlig arbetsinsats och om vilken kultur man har i organisationen. Och att tänka på att det finns en lagstiftning i ryggen som stöd.

Fick ta passerkortet

– Jag har varit med om ett fall där vi tillslut stod inför att behöva ge en person en varning eller ta inpasseringskortet för att minska arbetstiden. Vi löste det tillslut, men det tog upp till ett år innan förändringen var i hamn.

Pia Ståhl som är arbetsmiljökonsult och jobbar med förändringsarbete, åt bland annat Prevent, håller med om att den som är chef säkerligen tycker att det är enklare att hantera de som underpresterar, men påpekar att det är chefens ansvar att se även de som är överpresterande.  Foto: Prevent

Som i en syskonskara

– Det är definitivt ingen quick fix. Det kan handla om en kultur i en hel organisation, att det är fint att ha mycket att göra och att jobba både kvällar och helger. Det är viktigt att det arbetssättet inte blir rådande. Och det är chefernas ansvar att vara en förebild när det gäller hur mycket man jobbar och när.

Hon menar att den som jobbar för mycket lätt får hållas när cheferna i en organisation har för hög arbetsbelastning och har mycket att göra.

– Det är lite som med en syskonskara. Man måste fokusera på de stökiga barnen medan den skötsamma storasystern får klara sig själv. Men som chef har man ansvar för sina medarbetare enligt både arbetstidslagen och OSA-föreskrifterna.

Tydlig med förväntningar

Som chef behöver man vara tydlig kring förväntningar och vad man vill uppnå i en organisation. Det kanske inte alltid är den som jobbar flest timmar som faktiskt åstadkommer mest. Då kan de behöva hjälp att prioritera, enligt Pia Ståhl. Men att ta reda på hur livet ser ut utanför arbetstid för en medarbetare som överpresterar är lite knivigare.

– Det kan vara små praktiskt knep som att se vilken tid någon svarar på ett mejl, om det är sen kväll eller söndag. Lyssna på fikarasten när någon pratar om helgen, verkar den personen ha några fritidsintressen, gjort något kul eller bara pratar om jobbet.

Är det någon som inte har en rimlig balans mellan arbete och fritid menar hon att man med fördel som chef kan ha ett samtal i hela arbetsgruppen om rättigheten att vara med och påverka sin arbetsmiljö liksom att man har skyldighet att vara aktiv och berätta hur man har det och hur man kanske vill ha det.

– Det kan bli en bra utgångspunkt för att medarbetarna i teamet får ett annat fokus på sin egen och varandras arbetssituation, säger Pia Ståhl

Hon säger slutligen att pandemin också har varit ett gissel för den som är arbetsnarkoman och jobbar hemifrån. De timmar man sparar in på att slippa resa till och från jobbet använder en arbetsnarkoman kanske i stället till att arbeta ännu mer.

Få nyheter om arbetsmiljö varje vecka. 
Anmäl dig till Arbetslivs nyhetsbrev redan idag!

Taggar: ArbetsklimatChef