
Bild: Jens Nordström
After work i tystnad
Publicerat 17 oktober 2019
Ingen mobil och inget prat. Bara två timmars tystnad i ett rum tillsammans med andra. Konceptet som kallas tyst after work syftar till att minska stressen på jobbet.
En dag tröttnade Victoria Palm på det sociala bruset. Hon kände ett behov att skala ner lite på intrycken och ville komma bort från den vardag där våra hjärnor bombarderas av ett ständigt pågående informationsflöde.
Tillsammans med sin före detta partner Navid Modiri resonerade hon kring frågan om det fanns en brygga mellan jobbet och hemmet som kunde fungera som en nedvarvning.
– Det slutade med att vi utgick från konceptet afterwork och sedan plockade bort mingel, snack, alkohol och mobiler, berättar Victoria Palm.
Deras metod kallas OAS, och går ut på att man genom föreläsningar, workshops och tysta afterworks "hjälper företag och individer att hitta ett hållbart förhållningssätt till den digitala och sociala kommunikation som omger oss i vardagen". Fenomenet har blivit en succé, inte bara hos företag som vill prova på aktiviteten utan också på olika konferensanläggningar.
– Där ingår det alltid tystnad i något moment. Vissa säger att det känns som att de känner kollegorna bättre efter en timme i tystnad än efter fem år tillsammans, säger Victoria Palm.
På exempelvis en konferens får deltagarna efter anmälan lämna ifrån sig klockor, väskor och telefoner.
– Sedan finns det tre regler att förhålla sig till: tystnad, offline och respekt.
Enligt Victoria Palm finns det en stor längtan att vara en del av ett sammanhang utan att man alltid måste prestera.
– Vår metod skiljer sig från att gå och meditera eller yoga, där du på något sätt förväntas prestera. Det gör du inte på en tyst afterwork. Att vara tyst kräver inga förkunskaper. Det är helt kravlöst, du behöver inte ens säga ditt namn. Alla behöver en mental paus.
Victoria Palm drar en parallell mellan tyst afterwork och möbeljätten IKEA.
– Om de inreder vårt yttre så möblerar vi om det inre. Det funkar för stora massan. Ur tystnad växer samtal.

Henrik Lenngren
Mer om Må bra
-

Fem tips – så minskar du stressen i december
Må bra I december är det lätt att känna prestationskrav, både på jobbet och privat. Men det finns sätt att tackla stressen.
-

Meningsfullhet och balans i vardagen motverkar stress
Stress Hur vi skapar mening och balans i vardagen är en viktig nyckel för att minska stressrelaterad ohälsa. Det handlar inte bara om vad vi gör utan hur och varför, visar en ny avhandling.
-

Så minskar du smärta i rygg och nacke
Ergonomi Har du ont i rygg eller nacke efter en dag vid skrivbordet? Du är inte ensam. Men med enkla vanor och rätt träning kan du både lindra och förebygga besvären – innan de blir långvariga.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-

Fem tips – så minskar du stressen i december
Må bra I december är det lätt att känna prestationskrav, både på jobbet och privat. Men det finns sätt att tackla stressen.
-

Bättre hälsa med närvarande chef
Chef En närvarande chef ger friskare medarbetare, enligt en ny rapport från Skandia.
-

Meningsfullhet och balans i vardagen motverkar stress
Stress Hur vi skapar mening och balans i vardagen är en viktig nyckel för att minska stressrelaterad ohälsa. Det handlar inte bara om vad vi gör utan hur och varför, visar en ny avhandling.