Bild: Laura Johnston/Unsplash
Varannan stressad på jobbet
Publicerat 19 juni 2018
Varannan anställd känner sig ofta eller mycket ofta stressad på jobbet. Det visar statistik från 28 000 hälsoundersökningar som företagshälsan Avonova genomfört. Att ha regelbundna avstämningar med sina medarbetare om deras arbetssituation är ett sätt att fånga upp ohälsa i tid.
Stress har blivit ett folkhälsoproblem och en av de vanligaste orsakerna till långvarig sjukskrivning. Tidiga tecken på stress kan vara att en medarbetare börjar missa att svara på mejl, inte lyssnar ordentligt eller lättare blir irriterad än tidigare.
– Många chefer behöver prata oftare med sina medarbetare om deras arbetssituation. Genom att bygga en tät och förtroendefull relation blir det lättare att fånga upp tidiga signaler och förebygga skadlig stress, säger Robert Persson-Asplund, forskare och chefspsykolog på Avonova i en kommentar.
Fler kvinnor än män känner sig stressade på jobbet, enligt undersökningen. Av kvinnorna upplever 48 procent stress ofta eller mycket ofta mot 44 procent av männen.
– Som förklaring till stressen berättar många anställda om hög arbetsbelastning, krav på tillgänglighet utanför arbetstid och otydligt ledarskap. Arbetsgivare behöver ta dessa berättelser på allvar och jobba systematiskt för att motverka stress hos medarbetarna, säger Robert Persson-Asplund.
Till chefen
- Fånga tidiga signaler Ha regelbundna och täta avstämningar med medarbetarna om deras arbetssituation för att lättare kunna agera i tid.
- Prioritera återhämtning Informera om att övertid inte premieras och att mejl utanför arbetstid samt på semestrar ska undvikas.
- Arbeta systematiskt Sätt konkreta och långsiktiga mål för att motverka stress och följ upp resultatet.
- Tydliggör ansvar Skapa klarhet kring vem som är ansvarig för vad och undvik detaljstyrning.
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Stress
-
Testa hyperfokus och gör en veckas jobb på en dag
Arbetstid • Många kämpar för att få tiden att räcka till på dygnets 24 timmar. Tänk dig då en teknik där 40 minuters ostört arbete kan spara in en hel veckas jobb.
-
Trötthet och låg energi vanligare bland kvinnor
Må bra • Tre av tio anställda upplever brist på energi och trötthet efter arbetsdagen på en nivå som gör att de inte orkar göra saker på fritiden. Unga och kvinnor är mest drabbade, visar en ny undersökning.
-
Vad händer när chefen ersätts av en app
AI • Appar som styr arbetet är vanligt inom flera branscher, som till exempel lager och transport. Nu ska forskare ta reda på hur det påverkar arbetsmiljön.
Arbetslivs nyhetsbrev
Ja tack, jag vill prenumerera på Arbetslivs nyhetsbrev som kommer en gång i veckan.
Papperstidning
Prenumerera kostnadsfritt på tidningen Arbetsliv, Sveriges största arbetsmiljötidning som kommer fyra gånger per år.
PrenumereraSenaste om Hälsa
-
Mediebanta och må bättre
Psykisk hälsa • Genom att begränsa tiden vi lägger på sociala medier kan vi snabbt påverka vårt mående till det bättre, visar en studie från Lunds universitet.
-
Träna dig på att tänka mer hoppfullt
Må bra • I tider av klimatkris, krig och stora samhällsförändringar är det lätt att känna hopplöshet. Men det går att träna sig på att tänka mer hoppfullt och öka känslan av meningsfullhet.
-
Trötthet och låg energi vanligare bland kvinnor
Må bra • Tre av tio anställda upplever brist på energi och trötthet efter arbetsdagen på en nivå som gör att de inte orkar göra saker på fritiden. Unga och kvinnor är mest drabbade, visar en ny undersökning.