Mobil i kassan påverkar butikspersonalen
Publicerat 24 februari 2020
Kunder som tittar ner i mobilen i stället för att interagera med kassapersonalen är ett allt vanligare inslag i butiker. En ny studie visar att det kan få negativa konsekvenser. I synnerhet för butiksanställda som månar om att ge god service.
Forskarna Markus Fellesson, docent vid Karlstad universitet, och Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås har frågat 2 940 butiksanställda om kunders mobilanvändande. Resultatet visar att det är vanligt förekommande att kunder tittar ner i mobilen när de ska betala.
– Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ner i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas phubbing och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone i stället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson.
Många butiksanställda reagerar negativt på kunder som ignorerar dem och det kan vara svårt att avgöra om man ska be kunden lägga bort mobilen eller inte.
– Anställda med en högre grad av serviceorientering, det vill säga som generellt agerar artigt, omtänksamt, korrekt och vänligt mot kunder, var mer förlåtande mot kunder som beter sig på det här sättet och mindre benägna att vara konfrontativa och avbryta kunden, säger Nicklas Salomonson.
Men att vara allt för förlåtande mot kunder som ignorerar en eller beter sig illa kan leda till sämre trivsel och stressrelaterad ohälsa, enligt Niclas Salomonson. För butikerna kan en lösning vara att fler använder självbetjäningskassor och att de som vill ha mänsklig interaktion använder en vanlig kassa.
Studien har finansierats av Forte och Vetenskapsrådet.
Phubbing
"Phubbing" är ett amerikanskt uttryck och en sammanslagning av phone och snub (nonchalera). Används för att förklara fenomenet med personer som är så upptagna av sin mobil att de inte interagerar med människor i sin omgivning.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
Så hanterar du smitaren på jobbet
Arbetsklimat • Smitare, tidsoptimister och martyrer som irriterar och stjäl energi. Vi har alla stött på dem, men det finns sätt att hantera de här besvärliga beteendena.
-
Åtta principer för framgångsrika team
Arbetsklimat • Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring.
-
Ohjälpsamma kollegor skapar irritation
Arbetsklimat • Att inte vara hjälpsam eller ta ansvar. Det är sådant vi irriterar oss mest på hos våra kollegor, enligt en ny undersökning.
Senaste om Forskning
-
Därför blir unga kvinnor mer zoomtrötta
Distansarbete • Att synas på en skärm med sin hemmiljö som bakgrund spär på den press som unga redan känner av sociala medier. Det konstaterar Markus Fiedler, forskare i medieteknik.
-
Könsuppdelat jobb ökar risken för sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier • Att vara kvinna och jobba på en mansdominerad arbetsplats eller att vara man på en kvinnodominerad arbetsplats ökar risken att utsättas för sexuella trakasserier.
-
Tysta fläktar gör oss friskare
Ventilation • Högt blodtryck, hörselskador, sömnsvårigheter och stress är några hälsoproblem kopplade till konstant brus från ventilationssystem. Nu har en forskare vid Chalmers utvecklat en tyst fläkt.