Mobil i kassan påverkar butikspersonalen
Publicerat 24 februari 2020
Kunder som tittar ner i mobilen i stället för att interagera med kassapersonalen är ett allt vanligare inslag i butiker. En ny studie visar att det kan få negativa konsekvenser. I synnerhet för butiksanställda som månar om att ge god service.
Forskarna Markus Fellesson, docent vid Karlstad universitet, och Nicklas Salomonson, biträdande professor vid Högskolan i Borås har frågat 2 940 butiksanställda om kunders mobilanvändande. Resultatet visar att det är vanligt förekommande att kunder tittar ner i mobilen när de ska betala.
– Vi har tittat på hur de anställda reagerar och hanterar situationer där de blir nonchalerade och kunden istället tittar ner i sin mobiltelefon. Det är en form av mobilmissbruk som på engelska brukar kallas phubbing och som innebär att en person är upptagen av sin smartphone i stället för att interagera med andra fysiskt närvarande personer, säger Nicklas Salomonson.
Många butiksanställda reagerar negativt på kunder som ignorerar dem och det kan vara svårt att avgöra om man ska be kunden lägga bort mobilen eller inte.
– Anställda med en högre grad av serviceorientering, det vill säga som generellt agerar artigt, omtänksamt, korrekt och vänligt mot kunder, var mer förlåtande mot kunder som beter sig på det här sättet och mindre benägna att vara konfrontativa och avbryta kunden, säger Nicklas Salomonson.
Men att vara allt för förlåtande mot kunder som ignorerar en eller beter sig illa kan leda till sämre trivsel och stressrelaterad ohälsa, enligt Niclas Salomonson. För butikerna kan en lösning vara att fler använder självbetjäningskassor och att de som vill ha mänsklig interaktion använder en vanlig kassa.
Studien har finansierats av Forte och Vetenskapsrådet.
Phubbing
"Phubbing" är ett amerikanskt uttryck och en sammanslagning av phone och snub (nonchalera). Används för att förklara fenomenet med personer som är så upptagna av sin mobil att de inte interagerar med människor i sin omgivning.

Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Arbetsklimat
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef • Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
-
Företaget som saknar hierarkier
Arbetsmiljöarbete • På konsultföretaget Itid i Luleå finns inga chefer och alla medarbetare har samma lön. Det har lett till ett brett engagemang för arbetsmiljöfrågorna, säger Annica Wållberg som är konsult.
-
Från gnissel till samarbete – så hanterar du konflikter på jobbet
Arbetsklimat • Konflikter på arbetsplatsen är oundvikliga – och i grunden inget att frukta. Men hur du som chef hanterar dem kan vara avgörande för arbetsklimatet. Psykologen och organisationskonsulten Sofia Lundahl från Feelgood delar med sig av sina bästa råd till dig som chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Forskning
-
Prisad forskning om smittspridning på arbetsplatsen
Smitta • Årets Levipris går till forskarna bakom ny forskning som visar att smitta kan spridas via små luftburna partiklar på betydligt längre avstånd än man tidigare trott.
-
Därför minskar inte stressen inom välfärdsyrken
Stress • Förra året nådde antalet sjukskrivningar orsakade av stress en ny topp. En ny studie visar vad som står i vägen för att komma till rätta med ohälsosam arbetsbelastning inom välfärdsyrken.
-
Onsdagar är veckans sämsta dag
Psykisk hälsa • Måndagar är inte veckans tyngsta dag. Enligt en ny stor brittisk forskningsstudie är det på onsdagar vi mår som sämst.