Hoppa till huvudinnehållet

Arbetsmiljöskolan

Här hittar du  temasidor som tar upp olika ämnen  som berör dig som arbetar i skolan. Temasidorna innehåller filmer, texter, olika former av diskussionsunderlag och naturligtvis hänvisning till webbutbildningen som är skapad för dig.

Tema: Arbeta med arbetsmiljön

En väl fungerande arbetsmiljö är avgörande för att alla på arbetsplatsen ska kunna trivas och må bra. Genom att arbeta systematiskt går det att identifiera risker, bedöma dem och åtgärda dem innan de leder till ohälsa. I det här temat får du lära dig mer om hur arbetsmiljöarbete och samverkan kan gå till.

Samverkan innebär att arbetsgivare, skyddsombud och medarbetare arbetar med arbetsmiljöfrågor tillsammans. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och arbetet med att förbättra den. Men för att arbetsmiljöarbetet ska bli effektivt och arbetsmiljön ska bli så bra som möjligt behöver alla på arbetsplatsen hjälpas åt. Då kan alla bidra med lösningar på olika problem genom de erfarenheter de fått i sitt arbete.

Gå igenom temat i grupp

I pdf:en finns allt som behövs för att arbeta med temat arbetsbelastning i grupp. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm.

Ladda ner

Lär dig mer om att samverka och arbeta systematiskt

Samverkan

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Roller i arbetsmiljöarbetet

Fundera och reflektera

  1. Upplever du att du har varit med och samverkat med de andra på skolan om arbetsmiljöfrågor? Om du har det, hur gick arbetet till?
  2. Hur tror du att ni skulle kunna få till den bästa samverkan på din arbetsplats? Finns det till exempel några sätt eller metoder som du tror skulle vara bättre än andra?
Dilemma 1 av 1

Dilemma: Vad är viktigast – elevernas bästa eller arbetsmiljön?

Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Hur ska man väga personalens arbetsmiljö mot elevernas bästa i situationer där de krockar?

Andreas är skyddsombud på en skola. Tillsammans med rektorn har han sett till att det har gjorts mätningar av luftkvaliteten i lokalerna, eftersom både elever och personal har upplevt att ventilationen fungerar dåligt. Nu är det möte om arbetsmiljön, och rektorn presenterar planen för renoveringen av ventilationen. Tanken är att åtgärda alla klassrum i båda skolbyggnaderna i en första etapp, medan resten av lokalerna i byggnaderna får vänta. Rektorn påpekar att det är för elevernas bästa.

Vad tycker du att Andreas ska göra?

Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en situation som den Andreas befinner sig i. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna. Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra på arbetsplatsen, för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom en rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.
Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en situation som den Andreas befinner sig i. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna. Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra på arbetsplatsen, för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom en rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.
Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en situation som den Andreas befinner sig i. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna. Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra på arbetsplatsen, för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom en rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.

Fundera och reflektera

  1. Har du någon gång varit i en situation där din egen arbetsmiljö eller säkerhet blev lidande för att man såg till elevernas bästa i första hand? Vad hände då?
  2. Tycker du att elevernas eller personalens bästa ska komma i första hand i situationer där olika behov krockar? Motivera varför du tycker så.

Reflektionsfrågor för chefen

  1. Hur ser du på ditt uppdrag att följa olika lagstiftningar i ditt arbete, till exempel i situationer som den som beskrivs i exemplet?
  2. Vem kan du vända dig till för att få stöd i din roll om du upplever att det är svårt att fatta beslut kopplade till arbetsmiljön?
OSA Introduktion

OSA Introduktion

OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.

Visa utbildning

Kostnadsfritt

Hitta på sidan