Tema: Arbeta med arbetsmiljön

En väl fungerande arbetsmiljö är avgörande för att alla på arbetsplatsen ska kunna trivas och må bra. Genom att arbeta systematiskt går det att identifiera risker, bedöma dem och åtgärda dem innan de leder till ohälsa. Här får du lära dig mer om hur arbetsmiljöarbete och samverkan kan gå till.
Samverkan innebär att arbetsgivare, skyddsombud och medarbetare arbetar med arbetsmiljöfrågor tillsammans. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och arbetet med att förbättra den. Skyddsombudet samverkar med arbetsgivaren och delta i arbetet med arbetsmiljön. Men för att arbetsmiljöarbetet ska bli effektivt och arbetsmiljön ska bli så bra som möjligt behöver alla hjälpas åt. Då kan alla bidra med lösningar genom de erfarenheter de fått i sitt arbete.
I filmen kommenterar Arbetsmiljöverkets sakkunnige Kristian Hansson hur man kan arbeta med arbetsmiljön i skolan.
Arbeta med ämnet arbeta med arbetsmiljön i grupp
I pdf:en finns faktaunderlag och gruppövningar för att arbeta med temat arbeta med arbetsmiljö tillsammans. Övningarna är presenterade så att de enkelt kan visas på en stor skärm. De passar bra att använda på till exempel arbetsplatsträffar.
Ladda ner pdfFundera en kort stund över de här frågorna:
- Upplever du att du har varit med och samverkat med de andra på skolan om arbetsmiljöfrågor? Om du har det, hur gick arbetet till?
- Hur tror du att ni skulle kunna få till den bästa samverkan på din arbetsplats? Finns det några sätt eller metoder som du tror skulle vara bättre än andra?
Dilemma: Vad är viktigast – elevernas bästa eller arbetsmiljön?
Här kommer ett dilemma som kan uppstå i skolan. Hur ska man väga personalens arbetsmiljö mot elevernas bästa i situationer där de krockar?
Andreas är skyddsombud. Tillsammans med rektorn har han sett till att det har gjorts mätningar av luftkvaliteten i lokalerna, eftersom både elever och personal har tyckt att ventilationen fungerar dåligt. Nu är det möte om arbetsmiljön, och rektorn presenterar en plan för renovering av ventilationen. Tanken är att åtgärda endast klassrummen i båda skolbyggnaderna i en första etapp, medan resten av lokalerna i byggnaderna får vänta. Rektorn påpekar att det är för elevernas bästa.
Vad tycker du att Andreas ska göra?
Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en sådan här situation. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna.
Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet, och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.
Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en sådan här situation. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna.
Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet, och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.
Det finns inte alltid någon enkel lösning eller ett rätt svar på hur man ska agera i en sådan här situation. Det finns inte heller något enkelt svar på vad rektorn ska göra. Det kan finnas många faktorer som spelar in i en plan för att åtgärda arbetsmiljöproblem, bland annat budget och planeringsfrågor. Rent juridiskt väger inte skollagen tyngre än arbetsmiljölagen, och rektorn är skyldig att ta hänsyn till båda lagarna.
Som skyddsombud har Andreas ett ansvar för att ställa krav på att luftkvaliteten är bra för både medarbetare och elever. Därför behöver han lyfta problemet, och fråga hur planen ser ut för att alla på skolan ska få god luftkvalitet inom rimlig tid. Kanske finns det lösningar som man inte har tänkt på tidigare, som gör att alla på skolan får ta del av förbättringarna även om det inte går att åtgärda alla lokaler på en gång.
Frågor till dilemmat
- Har du någon gång varit i en situation där din egen arbetsmiljö eller säkerhet blev lidande för att man såg till elevernas bästa i första hand? Vad hände då?
- Tycker du att elevernas eller personalens bästa ska komma i första hand i situationer där olika behov krockar? Motivera varför.
Reflektionsfrågor för chefer
- Hur ser du på ditt uppdrag att följa olika lagstiftningar i ditt arbete, till exempel i situationer som den som beskrivs i dilemmat?
- Vem kan du vända dig till för att få stöd i din roll om du upplever att det är svårt att fatta beslut kopplade till arbetsmiljön?

OSA Introduktion
OSA Introduktion är en digital utbildning som vänder sig till chefer, skyddsombud och medarbetare som vill sätta sig in i reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö.
Kostnadsfritt