
Bild: Pexels
Åtta principer för framgångsrika team
Publicerat 27 april 2022
Vad gör ett team framgångsrikt? Det har Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken funderat mycket kring. Under ett seminarium på arbetsmiljökonferensen Gilla jobbet presenterade han åtta principer för framgångsrika team.
Elinor Ostrom, Nobelpristagare och professor i statsvetenskap vid Indiana University i Bloomington, USA, ägnade sin forskarkarriär åt att studera samarbete mellan grupper över hela världen. Hon kom fram till att åtta kriterier ska vara uppfyllda om ett samarbete ska fungera. Psykologifabriken har jämfört kriterierna med en stor mängd studier kring vad som definierar en bra arbetsmiljö och utifrån det skapat åtta principer för framgångsrika team. Modellen fungerar lika bra för den lilla gruppen som den stora organisationen, enligt Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av Psykologifabriken.
- Tydlig grupp med tydliga mål
Börja med att säkerställa att målen för ert team är tydligt formulerade. Föreslå sedan en diskussion i teamet om vilka era viktigaste uppgifter är och vem som är ansvarig för vad. Ju tydligare gruppens uppdrag är desto tydligare blir gruppens arbete. Försök gå från det vaga, fluffiga och visionära till ett konkret mål. - Rättvis fördelning mellan insats och belöning – roller, arbetsbelastning och ersättning
Vem ska göra vad för att ni ska nå ert mål? Med ett tydligt mål och tydliga roller är det lättare att skapa en bra bild av vad och hur mycket som ska göras. Och kom ihåg att arbetsbelastning inte bara handlar om att ”klara av” saker utan också om att arbetet ska fördelas rättvist i gruppen. - Rättvist och inkluderande beslutsfattande – hur tar ni hand om allas åsikter?
Genom evolutionen har det visat sig att rättvisa i gruppen är en framgångsfaktor och att grupper med egoister klarar sig sämre än grupper som är bra på att samarbeta. För att få målet och rollerna att bli rimliga och realistiska behövs ett rättvist och inkluderande beslutsfattande. Alla kan inte bestämma allt men alla ska ha möjlighet att ge sin input på i varje fall en del av arbetet. Med strukturerade möten, enkäter, remissrundor och helt vanliga samtal går det att skapa ett inkluderande beslutsfattande. Något som inte behöver vara samma sak som ett långsamt beslutsfattande med konsensus. - Uppföljning av överenskomna beteenden och – vikten av positiv feedback och insyn
Om vi lyckas skapa ett tydligt mål där det tydligt går att definiera våra olika roller blir det lättare att uppmuntra beteenden som leder till det gemensamma målet. Och kom ihåg att det inte är instruktioner utan positiv återkoppling som skapar en positiv förändring. Uppmärksamma och belöna sådant som främjat samarbetet och långsiktigheten. Försök var så konkret som möjligt om du ska ge en kollega positiv återkoppling. En bra övning är att alla i teamet får skriva en lista på specifika saker som de andra i teamet gjort bra under veckan. - Graderade sanktioner för ohjälpsamma beteenden – snälla straff och psykologisk trygghet
Problematiskt beteende kommer alltid uppstå och då måste vi säga ifrån. Utmaningen är att göra det så snabbt som möjligt och att inte gå för hårt ut inledningsvis. Första gången någon drar ett sexistiskt skämt kanske ett samtal räcker, men om beteendet fortsätter får man skärpa konsekvenserna. Fundera också över hur du själv skulle vilja bli korrigerad om du begår ett misstag. För att kunna påtala problem och erkänna misstag krävs psykologisk trygghet i gruppen. Det är viktigt att man vågar prata om problem och dela med sig av misstag. En sjuksköterska som möts av skäll från läkaren om medicineringen blivit fel vågar kanske inte berätta nästa gång. En övning man kan göra i teamet är att låta alla berätta om ett misstag de gjort. - Snabb och rättvis konflikthantering – se situationen bakom konflikten
Konflikter handlar sällan om personkemi utan om att vi brustit i att skapa tydliga mål och tydliga roller. Kanske går din roll in i en annan medarbetares roll eller så har du bristande resurser för att göra ditt arbete. För att lösa en konflikt behövs en utomstående part. Det kan exempelvis vara en chef. - Mandat till självbestämmande – självständiga medarbetare och självstyrande team
Ingen vill bli detaljstyrd men det behövs samtidigt ramar för självbestämmande. Om du befinner dig på en balkong på tjugonde våningen utan räcke blir du kanske inte så sugen på att gå ut till kanten. Men om du vet var balkongräcket finns vågar du utforska hela balkongen. En bra övning är att lista dina fem viktigaste arbetsuppgifter. Vilka behöver du stämma av och vilka kan du styra helt själv? Finns det någon uppgift du skulle vilja ha mer självständighet kring? - Koordinering med andra grupper – samverkan mellan team, organisationer och regioner
Om vi har många team i en organisation behöver varje team ha mandat till självbestämmande Men samtidigt får inte teamen vara så självständiga att det går ut över organisationens övergripande mål. Därför är det viktigt att skapa insyn och feedback mellan grupperna och skapa en bra balans mellan gruppernas självbestämmande och det gemensamma målet.

Marianne Zetterblom
Mer om Arbetsklimat
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Varannan chef möter härskartekniker
Arbetsklimat Nästan varannan chef uppger att de dagligen eller varje vecka ser exempel på härskartekniker hos sina medarbetare.
-
När stämningen blir giftig – så hanterar du toxiskt beteende
Chef Negativa kommentarer, sura miner och svårigheter att samarbeta. Toxiskt beteende på jobbet kan ta sig olika uttryck, men orsakar alltid dålig stämning och en obehaglig arbetsmiljö. Hur kan du som chef hantera det?
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så vet du om andningsskyddet fungerar
Skyddsutrustning Byggen och nagelsalonger är arbetsmiljöer där luften kan innebära en fara. Då kan andningsskydd skydda. Men bara om du använder dem rätt.
-
Hövlighetsguiden ska motverka hård ton på jobbet
Arbetsklimat En onödigt hård ton, otrevliga kommentarer eller att inte hälsa på sina kollegor. Ohövligt beteende på jobbet är ofta subtilt men på sikt kan det leda till stress och ohälsa. Nu finns en guide för hur man kan förebygga ohövligt beteende på jobbet.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.