Publicerad 28 januari 2021

Så hanterar du corona-oro

Oro

Pandemin har fått många att sätta livet på paus. Men eftersom krisen kommer pågå under lång tid bör vi fortsätta göra saker vi mår bra av. Det är också viktigt att hitta sätt att hantera sin oro, enligt Kerstin Jeding som är aktuell med en bok om hur man kan göra för att orka i en svår tid.

– När vi sätter livet på paus och liksom håller andan tills det äntligen ska vara över ökar risken att vi hamnar i passivitet, ensamhet och stillasittande. Detta är saker som är kopplade till både sämre fysiskt och psykiskt välmående, säger Kerstin Jeding legitimerad psykolog och fil dr i psykosocial arbetsmiljö, stress och hälsa.

Tillsammans med psykoterapeut Giorgio Grossi har Kerstin Jeding skrivit boken "Krisstress – att hantera en pandemi, coronaoro och andra långvariga påfrestningar". Foto: Natur&Kultur

Hon propagerar för att vi ska hitta coronasäkra sätt att vara aktiva, ha social kontakt, röra på oss och hålla någorlunda rutiner för sömn, mat och arbete.

– På så sätt förebygger vi ohälsa och ökar vårt eget välmående.

Coronakrisen påverkar vardagen och oss människor på många olika sätt, konstaterar Kerstin Jeding.
– Krisen har inneburit en massa förändringar som sedan tidigare är kända som stressande för oss människor: ovisshet, hot mot egna eller närståendes liv och hälsa, snabb omställning på jobbet, hot mot den egna och samhällets ekonomi, social distansering och isolering, permittering, arbetslöshet eller ökad arbetsbelastning för vissa grupper, säger Kerstin Jeding.

Så länge coronakrisen pågår har vi en extra belastning att hantera. Och när vi tycker att det är svårt att hålla ut med något handlar det ofta om att det kräver en ansträngning av oss samt att vi inte känner oss tillräckligt motiverade, säger Kerstin Jeding.

– Vi blir motiverade av att se resultat och att uppleva våra ansträngningar som meningsfulla. Om jag tackar nej till en fest eller låter bli att shoppa för att det känns meningsfullt för mig att bidra till samhället jag bor i är det större chans att jag orkar hålla ut, än om jag upplever att jag gör det bara för att Stefan Löfven, Folkhälsomyndigheten eller pappa säger att jag borde.

Enligt Kerstin Jeding behöver vi inte sluta oroa oss eller känna stress, men det gäller att hitta ett sätt att hantera stressen. Den stora frågan är: vad kan du göra som är bra och hjälpsamt för dig själv genom detta?

– En dag kommer vi att kunna se tillbaka på dessa pandemiår. Kanske kan du tänka då något i stil med; vad jobbigt det var – men jag är stolt över att jag höll tvåmetersregeln eller att jag tog hand om mig själv med promenader hela den tiden".

Tips hantera oro

  • Gör en orosdagbok Skriv ner allt du oroar dig för. Dela upp listan i två staplar och ställ dig frågan – vad kan jag göra något åt och vad behöver jag träna på att stå ut med? Fokusera sen på det du kan påverka och gör en plan för hur du ska hantera det. Se över listan när det gått en tid och du fått lite perspektiv. Fråga dig själv hur sannolikt det är att det värsta ska hända?
  • Byt dina MEN mot ett OCH Övningen går ut på att inte låta din oro begränsa din vardag. Om du tänker "Jag vill gå en promenad men jag är så orolig" kan du testa att byta ut men mot och. "Jag vill gå en promenad och jag är så orolig." På så sätt behöver du inte vänta med promenaden tills du mår bättre. Poängen är att du kan göra det du vill, OCH ha din oro samtidigt. Jobba, läsa en bok, träna, se en film, baka bröd...
  • Se över dina orosbeteenden Att oroa sig är ett beteende som ofta stjäl mycket tid. Vad gör du om du hör något som oroar dig? Du kanske googlar lite, börjar kolla webbsidor, googlar lite till och så fortsätter det så i en ond spiral. Testa istället att acceptera att du är orolig men strunta i att göra en massa saker som ändå inte fungerar för att bli av med den.

Källa: Kerstin Jeding och 1177

Taggar: Psykisk hälsaCoronaviruset