
Bild: Pixabay
Experten om mobbning på jobbet
Publicerat 3 september 2024
Varför uppstår mobbning på arbetsplatsen och vad kan man göra åt det? Linda Magnusson Hanson, forskare och docent vid Stressforskningsinstitutet, reder ut vad forskningen säger.
Vad är mobbning?
Mobbning brukar ses som kränkande handlingar över en längre tidsperiod. Det kan röra sig om handlingar som upplevs som oönskade, orimliga, hotfulla, fientliga, kränkande, förödmjukande eller nedvärderande och som skulle kunna innebära att den som utsätts tar psykisk, fysisk eller ekonomisk skada. På arbetsplatser eller i arbetsrelaterade sammanhang kan det röra sig om till exempel kritik, isolering, ryktesspridning eller undanhållande av viktig information. Om en person utsatts för denna typ av kränkande handlingar vid upprepade tillfällen eller under en längre tidsperiod och den som utsatts har svårt att försvara sig, brukar man betrakta det som arbetsrelaterad mobbning.
Hur vanligt är mobbning i arbetslivet?
Statistik från Sverige visar på att omkring 7-9 procent av arbetande svenskar utsätts för arbetsrelaterad mobbning. Statistik från flera olika länder pekar på att 11-18 procent av den arbetande befolkningen exponeras för mobbning. Förekomst av mobbning är svår att mäta och uppskattningar skiljer sig betydligt åt beroende på sätt att mäta, vilken tidsperiod som undersöks och vilket urval det baseras på.
Varför uppstår mobbning?
Det finns olika teorier om vad som kan förklara mobbning. En teori handlar om att individuella faktorer kan vara bidragande förklaringar, såsom vissa personlighetsegenskaper eller sårbarheter. Det är till exempel vanligt att utsättas för mobbning om man avviker från normen på arbetsplatsen. En annan teori handlar om organisatoriska brister och problem som exempelvis oklara roller, hög arbetsbelastning, dåligt ledarskap och organisatorisk orättvisa. Forskningen är emellertid relativt begränsad på området. Mer kunskap om vilka organisatoriska- eller arbetsmiljöfaktorer som påverkar arbetsrelaterad mobbning skulle behövas för att bättre förstå hur man kan förebygga sådana situationer.
Vad får mobbning för konsekvenser?
Mobbning kan leda till sjukfrånvaro och att arbetstagare lämnar arbetsplatsen, vilket kan innebära betydande kostnader för organisationen. För den enskilda visar forskningen att det finns en risk att drabbas av hälsobesvär, framför allt psykiska hälsobesvär som symtom på depression, ångest eller utmattning. Det kan alltså ha negativa konsekvenser för hälsa, välbefinnande, livsstil och självkänsla. Den enskilda riskerar också att drabbas av sjukskrivning och hamna utanför arbetslivet.
Vad kan man göra för att förebygga mobbning på arbetsplatsen?
Mycket tyder på att den sociala miljön är viktig och att det är viktigt att tydliggöra att kränkande handlingar inte är acceptabla på arbetsplatsen. Uppförandekoder, värdegrundspolicies, rutiner och ledarskap kan därför ha betydelse. Organisationen bör också jobba systematisk med att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, åtgärda identifierade risker, följa upp och utbilda personal kring kränkande särbehandling.
Vad kan man göra för att hantera mobbning om det väl uppstått?
Om mobbning har uppstått kan man inom organisationen använda konflikthantering och klargörande samtal om vad problemen handlar om och vid behov anmälan och utredning. Problemen bör också följas upp genom att till exempel undersöka behov av behandling eller rehabilitering.

Katharina Hedström
Mer om Mobbning
-
Mobbade chefer – vanligare än du tror
Mobbning Ignorerade mejl, möten där ingen dyker upp och snack bakom ryggen. Mobbing på jobbet kan ta sig många uttryck och även chefer drabbas. Vänta inte för länge att ta hjälp om du själv är utsatt.
-

Kyrkoherde – ett meningsfullt men ensamt ledarskap
Psykisk hälsa Att vara kyrkoherde är ett annorlunda chefskap. Det ses som ett meningsfullt arbete samtidigt som många vittnar om mobbning och svårigheter att dra en gräns mellan jobb och privatliv. Det visar forskning från Malmö universitet.
-

Otydlig ledning ökar risken för mobbning mot chefer
Mobbning Risken för mobbning på jobbet ökar om ledningen inte är aktiv och närvarande. Särskilt hårt drabbade blir de chefer som är närmast medarbetarna, visar en ny studie.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-

Så funkar det – skyltar på jobbet
Arbetsmiljöarbete Precis som i trafiken är skyltarna på jobbet indelade i olika kategorier. Att kunna tolka dem rätt kan vara skillnaden mellan en säker arbetsdag och en olycka.
-

Det krävs för att arbetsmiljöinsatser inte ska stanna på ritbordet
Arbetsmiljöarbete Många arbetsgivare är bra på att analysera risker i arbetsmiljön och planera för åtgärder. Men utmaningen kommer när förändringarna ska genomföras. Psykologen och forskaren Emma Cedstrand beskriver vad som krävs för att nya arbetssätt ska bli en hållbar del av vardagen.
-

Nära var tredje inom välfärdsyrken upplever ständig stress
Stress En av tio har för mycket att göra på jobbet. Störst är problemet inom utbildning samt vård och omsorg där nästan 30 procent uppger att arbetsbelastningen alltid är för hög. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.