
Höstens mest lästa artiklar
Publicerat 23 december 2020
Är du nyfiken på hur man får till bra belysning, hur man gör en arbetsmiljöpolicy eller vad du som chef kan lära av konflikter på jobbet? Här kommer ett urval av höstens mest lästa artiklar.
Tio tips för att fixa bra belysning
Med bra belysning blir vi både piggare och minskar risken för synproblem och belastningsbesvär. Arbetsliv har listat de bästa belysningstipsen för både kontoret och distansarbetet.
Läs mer:
Så gör ni en arbetsmiljöpolicy
Alla företag oavsett storlek ska ha en arbetsmiljöpolicy. Den kan liknas vid en avsiktsförklaring som beskriver hur ni vill ha det på jobbet. Men för att policyn inte ska bli ett dokument behöver ni involvera medarbetarna och revidera den regelbundet.
Läs mer:
Det kan du lära dig av konflikterna
Konflikter uppstår förr eller senare på de flesta arbetsplatser. De riskerar att leda till dålig stämning, prestationsförsämring och i värsta fall psykisk ohälsa. Men rätt hanterat kan de i stället utveckla både individ och organisation.
Läs mer:
Så får du mer energi på distans
Att behålla energin och engagemanget är en utmaning när distansarbetet fortsätter för många. Men det finns mycket som chefer och medarbetare kan göra och som inte kräver så stora insatser, enligt Caroline Wiklund, coach och stresspedagog på Unionen.
Läs mer:
Många vinster med arbetsrotation
Berendsens tvätteri i Ockelbo har infört arbetsrotation. Det breddar både de anställdas kompetens, ger en bättre arbetsmiljö och en stabilare produktion. Det finns bara vinster, enligt Marianne Sund som är klubbordförande för IF Metall.
Läs mer:
Ta mötet till nästa nivå
Att bjuda in till möte är lätt. Men desto svårare är det att få till ett bra möte där alla känner sig inkluderade, närvarande i nuet och peppade att bidra.
Läs mer:
Artiklar kopplade till coronaviruset
Här hittar du de artiklar som Arbetsliv publicerar som på något sätt berör coronaviruset och vår arbetsmiljö. De tar bland annat upp smitta, hur man leder på distans, riskbedömning och chefen som ett stöd i kris.
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Så vet du om du gör tillräckligt för en säker arbetsmiljö
Arbetsmiljöarbete Hur vet man som arbetsgivare om man lever upp till arbetsmiljökraven? Vad menas med tillräcklig kunskap för att kunna jobba säkert och hur uppfyller man lagkravet om dokumentation? Arbetsliv bad en arbetsmiljöforskare och en sakkunnig på Arbetsmiljöverket att förtydliga kraven i föreskrifterna.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Mer om arbetsmiljö
-
Har det gått inflation i emojis på jobbet?
Digitalisering Röda hjärtan, gråtansikte eller eldsymbol? Numera krävs det ofta mer än en enkel tumme upp för att visa engagemang i jobbchatten.
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.