
Bild: Svenska Spel
Så vill Svenska Spel jobba efter pandemin
Publicerat 5 februari 2021
På Svenska Spel pågår ett projekt om hur arbetet ska se ut post corona. En majoritet av de anställda vill fortsätta jobba på distans i någon form även efter pandemin. Det måste vi möjliggöra som arbetsgivare, säger HR-direktören Maria Z Furenmo.
Svenska Spel har kontor i både Visby och Stockholm med ungefär 400 medarbetare på varje plats. Två tredjedelar av personalstyrkan vill fortsätta att jobba på distans hela eller delar av sin arbetsvecka även efter pandemin. Följdfrågan blev då vad de vill använda det gemenensamma kontoret till. Och behoven skiljde sig åt.
– Vissa med barn och familj hemma vill komma till kontoret några dagar i veckan för att jobba mer fokuserat i ett tyst rum. Men de allra flesta vill komma till kontoret för det kreativa, sociala och för att träffa kollegorna och då behöver vi anpassa kontoret efter det. Vi ser inte i dagsläget att det handlar om att minska arbetsytan utan att i stället disponera om den. Dels med fullt utrustade tysta rum, dels med rum för socialt häng och kreativa möten, säger Maria Z Furenmo.
För Svenska Spel som organisation ska det inte spela någon roll var medarbetarna utför sitt jobb, de ska arbeta där de tycker att de presterar bäst och på den plats som funkar för dem utifrån arbetsuppgifterna. Och Maria Z Furenmo tror dessutom dialogen i respektive team blir väldigt viktig och att de kommer bli en del synk för att komma överens om när de ska ses fysiskt respektive digitalt.
Svenska Spel har startat projektet "Det nya arbetslivet" för att komma fram till hur de vill jobba efter pandemin. Det består av tre delar som ska nötas och blötas för att medarbetarnas önskemål om distansarbete ska kunna infrias: kontoret, hemmakontoret och arbetsmiljön. Hur hemmakontoret ska bli en fullgod arbetsplats är inte klart än. Antingen får varje medarbetare en viss summa att handla kontorsutrustning för eller så kommer inköpen att skötas centralt på företaget.
Vad det gäller arbetsmiljön tror Maria Z Furenmo tror att det kommer att behövas ett ännu större självledarskap där varje medarbetare tar mer ansvar för sig själv och sin egen hälsa.
– Alla behöver se till att ta pauser under arbetsdagen oavsett var de arbetar. Sen får vi som organisation fortsätta att inspirera och peppa medarbetarna med olika hjälpmedel, bland annat tillgång till digital hälsocoach med pausövningar, teamaktiviteter eller interna tävlingar i hälsans tecken. Det är en utmaning att navigera bland arbetsmiljöfrågorna vid distansarbete både vad det gäller försäkringar, ergonomiska anpassningar och det psykosociala arbetet.
Maria Z Furenmo säger också att det finns vissa grupper som inte kan jobba på distans på grund av sina arbetsuppgifter. På Svenska Spel är det bland annat teamet som packar lotter och som av säkerhetsskäl behöver göra det på plats,
– Sen finns det grupper som inte trodde att det skulle fungera att jobba på distans över huvud taget som nu tycker att det fungerar utmärkt. Det har skett en mental förändring under pandemin, säger Maria Z Furenmo.
Till sommaren beräknar Svenska Spel vara klara med anpassningen av sina kontor och de nya förutsättningarna för medarbetarna och sen förhoppningsvis kunna starta sitt nya arbetsliv till hösten.

Gerd Eriksson
Mer om Arbetsmiljöarbete
-
Många brister i användningen av fallskydd
Skyddsutrustning Vid arbete på hög höjd ska arbetsgivaren i första hand se till att det finns gemensamma, fasta fallskydd som skyddsräcken och nät. Men många hoppar över det och går direkt på selar och annan personlig skyddsutrustning. Det visar en nationell inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket nyligen genomfört.
-
Så räddar ni det viktigaste när katastrofen är ett faktum
Kris Oavsett hur mycket ett företag satsar på förebyggande arbete inför en olycka händer ibland det som inte får hända. Men genom att på förhand fundera över vad som är mest värt att rädda vid en brand eller en översvämning behöver konsekvenserna inte bli lika stora.
-
Otrevliga kunder ett stort problem för servicepersonal
Hot och våld Raseriutbrott, hot och sexuella inviter från kunder. För anställda i servicebranschen är det inte ovanligt att möta den typen av beteenden, enligt en ny rapport.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Ledarskap
-
Tips för roligare och mer effektiva möten
Möten Hur gör du för att undvika slentrian i möten och få medarbetarna mer engagerade? Mötesexperten Lasse Frisk delar med sig av sina bästa tips.
-
Minska risken för felrekrytering
Chef Rekrytering är en stor och viktig del av chefens jobb. Men det kan också skapa stress. Här är några råd för att göra processen lite lättare.
-
Mentorn – en spegel och ett bollplank
Kompetens Inspiration, bollplank och stöd. Att ha en mentor, eller ingå i ett professionellt nätverk, kan vara bra och viktiga verktyg för en chef – inte minst för den som är ny i sin roll. Dessutom kan det minska känslan av ensamhet som lätt uppstår som chef.